"Wstęp wzbroniony". Jazzowe skarby Tomasza Stańki odkryte na nowo

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2025 12:25
To fonograficzne wydarzenie dekady – odrestaurowane wydawnictwo "Wstęp wzbroniony" Agencji Muzycznej Polskiego Radia odkrywa legendarną muzykę Tomasza Stańki w nowej oprawie. Każda płyta ma indywidualną okładkę, a wielostronicowy booklet pełen jest wspomnień, nut i zdjęć. Realizatorzy odkurzyli nagrania sprzed lat, zachowując ich pierwotnego ducha i nadając współczesną jakość.
Tomasz Stańko, najsłynniejszy polski jazzman i światowej sławy wirtuoz trąbki, przez lata regularnie gościł w studiach nagraniowych Polskiego Radia
Tomasz Stańko, najsłynniejszy polski jazzman i światowej sławy wirtuoz trąbki, przez lata regularnie gościł w studiach nagraniowych Polskiego RadiaFoto: PAP/Maciej Belina Brzozowski

Na prestiżowych targach Audio Video Show organizowanych na PGE Narodowy - wyjątkowe wydarzenie: odsłuch krążka "Wstęp wzbroniony". To album nagrany na przełomie lat 70. i 80. przez Orkiestrę STUDIA S-1, Andrzeja Trzaskowskiego i Tomasza Stańko.

Odkurzona muzyka Tomasza Stańko

- Jesteśmy z tego bardzo dumni i bardzo szczęśliwi, bo to nietuzinkowe wydawnictwo – piękne zarówno w warstwie muzycznej, jak i estetycznej. Każda z płyt ma swoją indywidualną okładkę, a wielostronicowy booklet zawiera wspomnienia, nuty, zdjęcia, a także precyzyjny opis tego, co zostało nagrane w archiwach Polskiego Radia. Rzeczywiście, te pudełka z nagraniami się kurzyły, a my dzięki inwencji Adama Domagały możemy je teraz pokazać, udostępnić i pozwolić cieszyć się tą muzyką - mówił w Dwójce Juliusz Kaszyński, szef Agencji Muzycznej Polskiego Radia.

To pierwszy boks z muzyką jazzową, w którym każdy z albumów funkcjonuje jako zamknięta całość. Razem z kolejnymi płytami tworzy rozbudowaną opowieść, zamiast być luźnym zbiorem wszystkiego, co udało się znaleźć w archiwach. Do tego pudełka trafiły albumy, które objętościowo mają format płyty winylowej, co podkreśla ich kolekcjonerski charakter.

"Wstęp wzbroniony" - nagrania z lat 1970-1991

Pierwsza płyta to nagrania kwintetu z lat 1970-1971, tzw. "drewniany kwintet". To prawdziwy skarb dla koneserów, ponieważ znalazła się tu pierwsza i prawdopodobnie jedyna studyjna rejestracja utworu Peace for Diana, znanego z długich wykonań koncertowych, oraz pierwsza studyjna wersja kompozycji później znanej jako Drewniana muzyka (Wooden Music). Kwintet tworzyły legendy polskiego jazzu: Stefański, Suchanek, Muniak i Seifert. Druga płyta to trio z Makowiczem, grającym na elektrycznym pianinie Fendera.

- Płyta numer trzy to absolutna sensacja – moja ukochana free jazzowa, długa suita, zrealizowana z Tomaszem Szukalskim i Czesławem Bartkowskim. Otwarte granie, od najcichszych szeptów po histeryczny wrzask instrumentów. Czwarty album to wybór z dwóch sesji studyjnych zespołu Free Electronic, czyli elektroniczny epizod w życiu Tomasza Stańko - opowiadał Adam Domagała z Agencji Muzycznej Polskiego Radia.

- Piąty album to przepiękny, akustyczny, bardzo liryczny duet trąbka-kontrabas z Witoldem Szczurkiem. Krótka płyta, ale przepełniona miłością do wydobywania każdego detalu z instrumentów akustycznych - podkreślił gość Dwójki.

Czytaj też:

Autorem masteringu jest laureat nagrody Grammy Jacek Gawłowski, który wykorzystując nowoczesną technologię wzmocnił błysk geniuszu Mistrza, zapisany przed laty na magnetycznych taśmach i przechowywany dotychczas w Archiwum Polskiego Radia.

Album do kupienia na stronie https://stanko.polskieradio.pl/.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadzenie: Roch Siciński

Goście: Juliusz Kaszyński (dyrektor Agencji Muzycznej Polskiego Radia) i Adam Domagała (Agencja Muzyczna Polskiego Radia)

Data emisji: 24.10.2025

Godz. emisji: 8.30

am

Czytaj także

Jazz w sercu Teatru Kamienica. Rusza Scena 93

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2025 11:17
Warszawa zyskała nowe miejsce dla miłośników jazzu i muzyki improwizowanej. W kameralnej przestrzeni ponad stuletniej piwnicy Teatru Kamienica powstała Scena 93 – projekt, który łączy legendy jazzu z młodymi głosami, oferując publiczności brzmienia pełne wolności i emocji. To tu publiczność usłyszy zarówno mistrzów gatunku, jak i tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją artystyczną drogę.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Latynoamerykańskie bolero według Marcina Maseckiego

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2025 12:56
"Jest więcej Maseckiego, więcej płaczącej wierzby i więcej Maseckiego" - tak o swojej najnowszej płycie "Bolero y Masecki" mówi Marcin Masecki. Pianista i kompozytor sięga po latynoamerykańskie motywy i prezentuje je z charakterystyczną dla siebie wrażliwością.
rozwiń zwiń