Głos gór. Wspominamy Bolesława Karpiela-Bułeckę

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2017 13:28
- Dawniej, jak się wyszło wieczorem z domu, to z każdej strony słychać było tylko śpiew. Dziś, jakby ktoś chciał zaśpiewać w górach, to będzie musiał mandat zapłacić - mówił w archiwalnym nagraniu jeden z najwybitniejszych Podhalańskich muzyków.
Audio
  • Głos gór. Wspominamy Bolesława Karpiela-Bułeckę (Źródła/Dwójka)
(zdjęcie ilustracyjne)
(zdjęcie ilustracyjne)Foto: Shutterstock/Paul Aniszewski

W magazynie "Źródła" przypomnieliśmy postać Bolesława Karpiela-Bułecki, skrzypka i rzeźbiarza, który zmarł 24 stycznia. W odtworzonym archiwalnym wywiadzie góralski mistrz wspominał dawne lata, gdy stryjkowie sadzali go na krześle i kazali grać na basach. To był też czas, gdy muzyki nikt nie przeliczał na pieniądze. - To teraz taka moda przyszła, że gdzie się idzie grać, to płacą za to. Nam nigdy nikt nie płacił. Człowiek szedł z wielką przyjemnością żeby sobie pograć.

W audycji przypomnieliśmy też opowieść Bolesława Karpiela-Bułecki o rodzajach góralskich melodii i pochodzeniu ich nazw. Zabrzmiały unikatowe nagrania jego kapeli z lat 70. Próby oceny Bolesława Karpiela dokonali syn Jan Karpiel-Bułecka i Krzysztof Trebunia-Tutka.

***

Tytuł audycji: Źródła

Przygotowali: Maria Baliszewska i Anna Szotkowska

Gość: Jan Karpiel-Bułecka, Krzysztof Trebunia-Tutka, Bolesław Karpiel-Bułecka (z nagrań archiwalnych)

Data emisji: 31.01.2017

Godzina emisji: 12.00

bch/mc

Czytaj także

Wacław Kułakowski. Żegnamy wielkiego cymbalistę

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2017 14:18
- Było oddany ludowemu sposobowi gry. Grał spontanicznie ze słuchu, łączył dźwięk z widokiem struny - mówił o zmarłym w grudniu wybitnym muzyku ludowym z Wileńszczyzny prof. Piotr Dahlig.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polskie tańce narodowe. "To kwestia ideologii"

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2017 13:56
- Postanowiłem sobie odpowiedzieć na pytanie, co łączy tańce, które uznajemy za narodowe, i znalazłem tylko jeden element wspólny - mówił w Dwójce dr Tomasz Nowak z Uniwersytetu Warszawskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Fidel jezuicka. Tajemnicze skrzypce z 1924 r.

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2017 14:46
- Nazwa tego instrumentu wzięła się stąd, że zbudował je przed wojną jezuita Jan Klimek. Ich niezwykłość polega na wymienialności pudeł rezonansowych i podwójnych strunach - opowiadał w Dwójce lutnik Stanisław Nogaj.
rozwiń zwiń