X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Muzyka tradycyjna na tle współczesnej kultury polskiej

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2019 08:00
W Międzynarodowym Dniu Muzyki skupiliśmy się na polskiej muzyce tradycyjnej, często będącej inspiracją dla wielkich kompozytorów.
Audio
  • Jak można zdefiniować styl narodowy - opowiadał prof. Jan Stęszewski (Dwójka/Źródła)
Jan Fokt  (zdjęcie ilustracyjne)
Jan Fokt (zdjęcie ilustracyjne)Foto: Grzegorz Śledź

Międzynarodowy Dzień Muzyki obchodzony jest na całym świecie w dniu 1 października od roku 1975, zainicjowany przez Yehudi Menuhina. Głównym celem tego święta jest przedstawienie muzyki w taki sposób, by była kojarzona jako dobro ludzkości.

Czy możemy mówić o stylu narodowym polskiej muzyki? Jak można go zdefiniować? O tym w 1997 r. opowiadał prof. Jan Stęszewski (1929-2016), etnomuzykolog, badacz m.in. historii rytmów mazurkowych i kategorii narodowości w muzyce. Fragment tego archiwalnego nagrania pojawił się w "Źródłach".

-  Na ogół się wie, co to jest styl narodowy, ale jeśli trzeba go zdefiniować, to zaczynają się "schody". Jest to jeden z najtrudniejszych problemów, który pojawił się i został w specjalny sposób charakteryzowany w piśmiennictwie Johanna Gottfrieda Herdera, który twierdził, że w folklorze można najbardziej odczuć ten narodowy styl - rozpoczął swoją opowieść prof. Jan Stęszewski. - Potem pojawiła się teoria etnografa niemieckiego Wilhelma Wundta "Psychologia narodów". Próbował on łączyć to, że narody mają swoją indywidualną, własną, psychologię zbiorową. Byli tacy, którzy wiązali to z językiem i intonacją. W istocie rzeczy redukcja do narodu tego, co jest w sztuce i artystycznym dorobku danej grupy społecznej jest praktycznie skazana na niepowodzenie. Osobiście bardzo się boję określeń „charakter narodowy” dlatego, że jest on, praktycznie rzecz biorąc, niedefiniowalny.

Co właściwie jest elementem polskim w muzyce tradycyjnej? Polonez, chodzony, mazurek, rytm krakowiakowy i regiony? Jakie są pułapki takiego dzielenia?  O tym w audycji.

Zapraszamy do odsłuchania podcastu.

***

Tytuł audycji: Źródła

Prowadziła: Anna Szotkowska

Gość: prof. Jan Stęszewski (etnomuzykolog)

Data emisji: 23.09.2019

Godzina emisji: 15.15

gs

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Ludwik Młynarczyk: muzykę trzeba omaszczyć uczuciem

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2019 11:00
- Melodie w muzyce podhalańskiej i orawskiej różnią się od siebie. Pieśni orawskie znamy dzięki Emilowi Mice - mówił w "Źródłach" muzyk z Kiczorów koło Lipnicy Wielkiej, Ludwik Młynarczyk. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Andrzej Bieńkowski przedstawia "Pięciu od Bogusza"

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2019 16:00
Książka z płytą „Pięciu od Bogusza”, stanowią zapis poszukiwań śladów pamięci o legendarnym skrzypku Janie Boguszu, nauczycielu pięciu wielkich kajockich muzyków: Piotra Gacy, Tadeusza Jedynaka, Józefa Papisa, Józefa Zarasia i Stanisława Ziei.
rozwiń zwiń