Włosko-francuskie koneksje Jana Sebastiana Bacha

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2016 09:41
- Jeśli Bach pisał utwór we włoskim stylu, to jednak wciąż jest to dzieło Bacha. Choćby koncerty skrzypcowe: oczywiście emanują wpływem Vivaldiego, ale nie są jego kopiami - mówił Andreas Staier, jeden z gości festiwalu "Chopin i jego Europa".
Audio
  • Z Andreasem Staierem rozmawia Marcin Majchrowski (Letni festiwal muzyczny/Dwójka)
Lipski pomnik Jana Sebastiana Bacha
Lipski pomnik Jana Sebastiana BachaFoto: JAN WOITAS/PAP/DPA

zobacz więcej
Rana 1200.jpg
"Chopin i jego Europa" na antenie Dwójki

Jak przypomniał artysta, dwie najważniejsze nacje muzyczne w czasach Bacha to Włosi i Francuzi. - Niemcy starali się skopiować najlepsze idee obydwu tych stylów. A dzięki temu stworzyli coś, co okazało się, w tej miksturze wpływów, bardzo niemieckie. Bach nie jest tutaj jedynym przykładem, ale może właśnie bardzo typowym. Jak wielu innych niemieckich kompozytorów: skrupulatnie studiował muzykę francuską i włoską - opowiadał Andreas Staier.

W przypadku powiązań Bacha z muzyką jego czasów należałaby, jak podkreślał gość Dwójki, mówić właściwie o "koneksjach": - To trochę jakbyśmy powiedzieli: "Jan Sebastian Bach i jego Europa" - określił, nawiązując do nazwy warszawskiego festiwalu.

W rozmowie wokół programu wtorkowego (16.08) recitalu klawesynowego Andreasa Staiera nie zabrakło również François Copuerina, Nicolasa de Grigny’ego i - melancholii.

***

Prowadzi: Marcin Majchrowski

Gość: Andreas Staier (klawesynista i pianista znany z mistrzowskich wykonań repertuaru barokowego, klasycznego i romantycznego)

Data emisji: 16.08.2016

Godzina emisji: 21.00

Materiał został wyemitowany w audycji "Letni festiwal muzyczny".

jp/mg

Czytaj także

"Baltazar" Händla. "Pycha kroczy przed upadkiem"

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2016 12:00
Pierwszego dnia Świąt spektakularne oratorium Georga Friedricha Händla zabrzmiało na festiwalu Misteria Paschalia. A o "Baltazarze" opowiedziała słuchaczom Dwójki Ewa Obniska.
rozwiń zwiń