X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Staier: te sonaty to symbol wielkości Brahmsa

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2017 14:59
- Kompozytor przed ich napisaniem kilkukrotnie zarzekał się, że przechodzi na emeryturę. Mówił, że komponowanie sprawia mu zbyt wiele wysiłku - o utworach, które zabrzmiały podczas koncertu na festiwalu "Chopin i jego Europa", opowiadał pianista Andreas Staier.
Audio
  • Andreas Staier o sonatach Brahmsa. Rozmawia Krzysztof Dziuba (Letni festiwal muzyczny/Dwójka)
  • Lorenzo Coppola o Brahmsie i występie na festiwalu "Chopin i jego Europa". Rozmawiała Milena Gąsienica (Letni festiwal muzyczny/Dwójka)
Johannes Brahms
Johannes BrahmsFoto: Wikimedia Commons/domena publiczna

- Te ostatnie dzieła Brahmsa, napisane po niespełnionej obietnicy przejścia na emeryturę, należą do najcudowniejszych. Są zarazem kunsztowne (zawierają bardzo wyszukaną polifonię) i nie sprawiają wrażenia, jakby rodziły się w bólach - mówił gość festiwalu "Chopin i jego Europa".

Andres Staier w programie koncertu, podczas którego wystąpił razem z klarnecistą Lorenzo Coppolą, zestawił ze sobą sonaty Brahmsa (f-moll i Es-dur na klarnet i fortepian op. 120) z utworami Albana Berga. - Zaintrygował mnie fakt, że prawie 20 lat po ukończeniu przez Brahmsa sonat, w tym samym mieście, czyli w Wiedniu, Alban Berg stworzył cztery utwory na klarnet i fortepian op. 5. Odnoszę wrażenie, że ich dzieła są niezwykle wiedeńskie w charakterze. Późny Brahms i wczesny ekspresjonistyczny Berg mają wiele wspólnego, mimo że jeden z nich pisał muzykę tonalną, a drugi atonalną.

Pianista mówił o nowatorstwie Brahmsa i przywołał w audycji esej Arnolda Schönberga, w którym autor wskazywał na innowacyjne elementy w muzyce tego kompozytora, tradycyjnie uznawanego za konserwatystę stojącego w opozycji do postępowego obozu Wagnera i Ryszarda Straussa.

***

Rozmawiał: Krzysztof Dziuba

Goście: Andreas Staier (pianista)

Data emisji: 21.08.2017

Godzina emisji: 17.50

Materiał wyemitowano w audycji "Letni festiwal muzyczny".

bch/jp

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Podwójny koncert Brahmsa najlepszy w wykonaniu Bella i Isserlisa

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2017 13:00
Płytowy Trybunał Dwójki zdecydował, że najlepszej interpretacji Koncertu podwójnego na skrzypce i wiolonczelę a-moll op.102 dokonali amerykański skrzypek Joshua Bell i brytyjski wiolonczelista Steven Isserlis.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Arcadi Volodos sam na sam z Brahmsem

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2017 09:00
W audycji "Płytomania" rozmawialiśmy o najnowszym albumie Arcadija Volodosa, na którym rosyjski pianista zarejestrował utwory Johannesa Brahmsa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Paavo Järvi: symfonie Brahmsa to cud inżynierii

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2017 12:00
– U niego wszystko jest ze sobą połączone, każda najmniejsza nuta nie jest napisana przypadkowo. Każde oznaczenie, każdy klucz, znak mają swój głęboko przemyślany cel – mówił estoński dyrygent w przerwie koncertu BBC Proms, podczas którego zabrzmiała m.in. Brahmsowska II Symfonia D-dur.
rozwiń zwiń