X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Nieheroiczne sceny z powstania styczniowego

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2018 12:00
- Te obrazy nie powstawały na ziemiach polskich. W większości były smutne. Nie ma na nich bitew, są jakieś pochody, zagubione oddziały... - o dziełach poświęconych zrywowi z 1863 roku opowiadała w Dwójce prof. Maria Poprzęcka.
Audio
  • Nieheroiczny obraz powstania styczniowego (Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej/Dwójka)
Obraz Maksymiliana Gierymskiego Patrol powstańczy
Obraz Maksymiliana Gierymskiego "Patrol powstańczy"Foto: Wikipedia/domena publiczna

Kazanie_Skargi_1200.jpg
"Jan Matejko to malarz profetyczny"

Artyści, którzy wzięli udział w powstaniu styczniowym, na ogół przedstawiali je przez pryzmat klęski. Jako przykład prof. Maria Poprzęcka podała obrazy Lubomira Benedyktowicza, Adama Chmielowskiego czy Maksymiliana Gierymskiego. - Niepodległościowy zryw z lat 1863-64 widziany oczami Gierymskiego wygląda inaczej niż na sztychach Grottgera - opowiadała historyczka sztuki. - Gierymski miał 17 lat, kiedy dołączył do jednego z powstańczych oddziałów. Na jego obrazach widać udrękę, codzienną niepewność i tułaczkę powstańców, nie ma na nich martyrologii, męczeństwa i personifikacji, których tyle jest u Grottgera.

Dzieła te w większości malowane były w Monachium, które według słów Stefana Żeromskiego "pełne było rozbitków 1963 roku". Miasto to wkrótce wyrosło na jedno z najważniejszych centrów polskiej sztuki.

W audycji prof. Poprzęcka wyjaśniała, co ściągnęło artystów do stolicy Bawarii. Opowiadała też o pewnej wystawie, która stała się fundamentem nowej polskiej szkoły malarskiej. Odeszła ona ostentacyjnie od tematów historycznych i zorganizowała się wokół nowej zasady twórczej.

***

Tytuł audycji: Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej 

Prowadzi: prof. Maria Poprzęcka

Data emisji: 8.04.2018

Godzina emisji: 11.00

bch/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Przedstawianie van Gogha jako Nikifora to nieporozumienie"

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2018 12:27
- Nic tu do niczego nie pasuje. Ani genialny warsztat, czyli bardzo wrażliwy i precyzyjny rysunek, ani poczucie barwy, od pewnego momentu ekspresjonistycznej, umownej, traktowanej abstrakcyjnie, ani wyobraźnia, która czerpała z wielu źródeł, m.in. ze sztuki japońskiej - mówił w Dwójce Łukasz Kossowski, historyk sztuki i poeta.
rozwiń zwiń