X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Przedstawianie van Gogha jako Nikifora to nieporozumienie"

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2018 12:27
- Nic tu do niczego nie pasuje. Ani genialny warsztat, czyli bardzo wrażliwy i precyzyjny rysunek, ani poczucie barwy, od pewnego momentu ekspresjonistycznej, umownej, traktowanej abstrakcyjnie, ani wyobraźnia, która czerpała z wielu źródeł, m.in. ze sztuki japońskiej - mówił w Dwójce Łukasz Kossowski, historyk sztuki i poeta.
Audio
  • Opisać Vincenta van Gogha (Spotkania po zmroku/Dwójka)
Portret Vincenta van Gogh namalowany przez grupę Rembrandt Painters na stacji transformatowej w holenderskim mieście Wassenaar
Portret Vincenta van Gogh namalowany przez grupę "Rembrandt Painters" na stacji transformatowej w holenderskim mieście WassenaarFoto: Martien van Gaalen/Shutterstock

Kazanie_Skargi_1200.jpg
"Jan Matejko to malarz profetyczny"

W piątek (30.03) minie 165. rocznica urodzin Vincenta van Gogha. Łukasz Kossowski zwracał uwagę na rodzinę, z której wywodził się holenderski mistrz - w połowie byli to teolodzy ewangeliccy, a w połowie marszandzi. - Te dwa światy w nim się przenikały: pragmatyczny świat dilerów sztuki  i świat teologii, czy wręcz mistyki. Trzeba jednak podkreślić, że osobowość van Gogha była na pewno w pełni religijna - stwierdził Łukasz Kossowski.

Świadczy o tym choćby fakt, że w 1877 roku artysta rozpoczął studia teologiczne w Amsterdamie. - Ostatecznie nic z tego jednak nie wyszło. Później był jeszcze w szkole katechetycznej w Brukseli z zamiarem poświęcenia się najuboższym. Na prawie 2 lata zamieszkal wtedy z górnikami w bardzo biednym zagłębiu węglowym w Belgii. Postawił sobie chyba za wysoką poprzeczkę, nie wytrzymał tego psychicznie, a przy tym być może odkrył, że to nie jest jego powołanie - opowiadał ks. prof. Michał Janocha.

W jaki sposób temat Boga był obecny w twórczości van Gogha? Co oznacza zdanie, że malarz powinien umieć usiąść? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Spotkania po zmroku

Prowadzi: Anna Lisiecka

Goście: ks. prof. Michał JanochaŁukasz Kossowski (historyk sztuki, poeta)

Data emisji: 28.03.2018

Godzina emisji: 19.30

pg/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Loving Vincent". Życie van Gogha z farby i miłości

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2017 20:00
– Na początku film miał mieć siedem minut – mówiła Dorota Kobiela, malarka i współreżyserska "Loving Vincent", pierwszego w historii pełnometrażowego filmu stworzonego techniką animacji malarskiej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

O motywach pasyjnych w sztuce chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2018 13:25
Obraz Mantegny, "Złożenie do grobu" Caravaggia, Piety Michała Anioła, "Biczowanie" Piera della Francesca, "Ukrzyżowanie" Rubensa, "Golgota" Jana Styki, "Chrystus św. Jana od Krzyża" Salvadora Dali - to tylko niektóre przykłady wybitnych dzieł sztuki podejmujących wątek pasyjny.
rozwiń zwiń