"Zły czas dla rzeźby, sztuki zbyt kosztownej"

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2018 16:48
- Drogi rozwoju XIX-wiecznej rzeźby biegły zupełnie inaczej, niż malarstwa i była sztuką upośledzona na wiele sposobów. Brak państwowego mecenatu i bogatych fundatorów odbijał się na niej, bo jest sztuką kosztowną – mówiła w Dwójce prof. Maria Poprzęcka.
Audio
  • Trudny wiek dla polskiej rzeźby (Galeria wyobraźni/Dwójka)
Pomniki Adama Mickiewicza w Krakowie (L) i Warszawie (P)
Pomniki Adama Mickiewicza w Krakowie (L) i Warszawie (P)Foto: Shutterstock
wyspianski witraże 1200.jpg
Szczęśliwa godzina malarstwa polskiego

Kolejna "Galeria wyobraźni" poświęcona była historii konkursów rzeźbiarskich na krakowski i warszawski pomnik Adama Mickiewicza, a także trudnej sytuacji rzeźbiarzy na ziemiach polskich w XIX wieku.

- Przed powstaniem listopadowym w Warszawie powstały dwa pomniki ze składek społecznych – księcia Józefa Poniatowskiego i Mikołaja Kopernika i w obu przypadkach nie zwrócono się do polskiego rzeźbiarza, bo by go nie znaleziono. To samo dotyczyło posągów twórców państwa polskiego: Mieszka I i Bolesława Chrobrego - opowiadała prof. Maria Poprzęcka.

Jakie prace mogły powstawać w nieistniejącym kraju? Gdzie można znaleźć przykłady dobrej rzeźby pochodzącej z XIX wieku? Jak artyści szukali okazji do prezentacji swych prac? Czy wychodziły one poza fazę projektów? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej 

Prowadzi: prof. Maria Poprzęcka

Data emisji: 20.05.2018

Godzina emisji: 11.00

pg/mko

Czytaj także

Czy powstanie park rzeźb Magdaleny Abakanowicz?

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2017 18:00
- To nie musiałoby być w Warszawie. Jej rzeźby najlepiej prezentują się w naturze - mówił w Dwójce Mariusz Knorowski z Muzeum Plakatu w Wilanowie, uczestnik dyskusji o potrzebie zabezpieczenia dostępnej w Polsce spuścizny wybitnej polskiej rzeźbiarki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jerzy Kalina. Gawędy mistrza rzeźby

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2018 08:00
W audycji "Zapiski ze współczesności" słuchaliśmy opowieści jednego z najbardziej wszechstronnych polskich artystów: oprócz rzeźby twórca znany jest również jako m.in. malarz, scenograf, autor przedstawień teatralnych, animacji i filmów dokumentalnych.
rozwiń zwiń