X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Holendrów dwóch. Niezwykła historia opery Wagnera

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2014 09:55
W "Płytomanii" dzięki nowemu albumowi Marca Minkowskiego przypomnieliśmy losy opery "Holender tułacz", do której scenariusz napisał Ryszard Wagner, a którą skomponował ostatecznie Pierre-Louis Dietsch.
Audio
  • Wiktor A. Bregy o albumie Marca Minkowskiego z operą "Holender tułacz" Pierre'a-Louisa Dietscha; Ewa Obniska o płycie z oratorium La Santissima Trinità Gaetana Veneziano (I Turchini, Glossa); Piotr Kamiński o złotych latach Moskiewskiej Orkiestry Kameralnej; Panie z Warsaw Modern Duo o albumie z muzyką Pawła Mykietyna (Płytomania/Dwójka)
Portret młodego Ryszarda Wagnera (autor nieznany, ok. 1830)
Portret młodego Ryszarda Wagnera (autor nieznany, ok. 1830)Foto: Wikipedia/domena publiczna

We wrześniu 1839 roku młody Wagner przybywa do stolicy Francji marząc wyłącznie o tym, by jego utwór wystawiła Opera Paryska. Zainspirowany opowiadaniem Heinricha Heinego odkrytym w Rydze zaczyna pisać Holendra tułacza. Przygotowuje scenariusz po francusku (!) i próbuje nim zainteresować Eugène’a Scribe’a. Bezskutecznie. Niestety nowy dyrektor Opery Paryskiej, Léon Pillet, który objął posadę latem 1840 roku, nie pozostawia złudzeń. Wagner nie wystawi swej opery w Paryżu. Pilleta zaintrygował jednak temat wiecznego żeglarza, zaproponował więc odkupienie pomysłu na libretto. Wagner, potrzebujący gotówki, nie wahał się ani chwili. W lipcu 1841 roku za 500 franków sprzedał pomysł dyrektorowi Opery, którym natychmiast zajęli się Paul Foucher i Bénédict Henri Révoil. Nową operę, na podstawie zakupionego scenariusza, skomponował protegowany Pilleta - Pierre-Louis Dietsch…

Historię znaną przede wszystkim miłośnikom opery przypomniał w swym nowym nagraniu Marc Minkowski. Album zestawiający Holendra Dietscha i Wagnera zrecenzował Wiktor A. Bregy (Naive).

Poza tym w audycji Ewa Obniska opowiedziała o płycie z  oratorium La Santissima Trinità Gaetana Veneziano (I Turchini, Glossa); Piotr Kamiński powrócił do złotych lat Moskiewskiej Orkiestry Kameralnej (w "Złotej Setce" rzecz jasna), a Panie z Warsaw Modern Duo opowiedziały o albumie z muzyką Pawła Mykietyna.

Audycję przygotował Jacek Hawryluk.

mc/bch

Zobacz więcej na temat: opera płyta Ryszard Wagner
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Hamelin gra Busoniego

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2014 10:00
W "Płytomanii" zrecenzowaliśmy najnowszy, trzypłytowy album wytwórni Hyperion, na którym kanadyjski pianista Marc-André Hamelin wykonuje późne utwory fortepianowe Ferruccia Busoniego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Lutosławski/świat". 6 nowych spojrzeń na kompozytora

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2014 16:00
- Zadanie było takie, żeby pokazać nagrania Lutosławskiego niepublikowane dotąd na płytach - mówił w Dwójce Adam Suprynowicz, redaktor wydawnictwa dopełniającego fonograficzną dokumentację dorobku mistrza z Drozdowa.
rozwiń zwiń