X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Ottavio Dantone: oratorium to namiastka opery

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2017 10:00
- To gatunek, który zastępował operę w sytuacjach, gdy zakazane było wykonywanie dzieł scenicznych. Po takie właśnie rozwiązanie sięgnął Haendel, pisząc "La Resurrezione" – powiedział włoski dyrygent, który wraz z Academią Bizantina wykonał ten utwór podczas finału Actus Humanus Resurrectio. 
Audio
  • Ottavio Dantone o oratorium "La Resurrezione" Haendla (Filharmonia Dwójki)
Ottavio Dantone
Ottavio DantoneFoto: PAP/Adam Warżawa

Ottavio Dantone w rozmowie z Dwójką opowiadał m.in. o zakazie wprowadzonym niegdyś w Rzymie przez papieża Innocentego XII.

- Zakaz wystawiania oper obowiązywał m.in. w okresie świąt wielkanocnych. Forma oratorium pozwalała jednak przemycić pewne operowe elementy, np. strukturę: recytatyw-aria, recytatyw-aria, formę da capo... Muzyka w oratorium chwilami niczym nie różniła się od operowej. Jedynym wyznacznikiem był fakt, że ten pierwszy gatunek częściej służył do podejmowania wątków religijnych. Również "La Resurrezione" Haendla tworzy tutaj interesującą miksturę. Pierwszym wykonaniom tego dzieła towarzyszyła bowiem rozbudowana scenografia z mnóstwem świateł, ozdób i maszynerii teatralnej. Zupełnie jak w operze. Takie widowisko musiało robić wrażenie na widzach – dodał Ottavio Dantone.

W nagraniu audycji posłuchamy również o młodzieńczej twórczości Jerzego Fryderyka Haendla, a także o operze "L'Incoronazione di Dario" Antonia Vivaldiego, które stanowi inspirację dla Ottavia Dantone.

***

Rozmawiał: Krzysztof Dziuba

Gość: Ottavio Dantone (dyrygent, lider zespołu Academia Bizantina)

Data emisji: 16.04.2017

Godzina emisji: 21.11

Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".

mz/mk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jacobs: wielu zaskoczy ta interpretacja Wielkiej Pasji

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2017 19:43
- Staram się być wierny temu, co odkrywają najnowsze badania muzykologiczne dotyczące Pasji Bacha - mówił w Dwójce René Jacobs, który na festiwal Actus Humanus przygotował swoją wersję "Pasji wg św. Mateusza".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Schmelzer: Luython był organistą cesarza-szaleńca

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2017 18:00
- Pracował na praskim dworze Rudolfa II Habsburga, który skupiał wokół siebie ekstrawaganckich artystów takich, jak choćby malarz Arcimboldo, czy alchemików. Mieliśmy spore oczekiwania wobec jego muzyki - mówił w Dwójce Björn Schmelzer o utworze "Lamentationes Hieremiae Prophetae" Carolusa Luythona.
rozwiń zwiń