X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Festiwal Pendereckiego. Dawid Runtz: muzyka maestro od każdego wymaga wysokiej sprawności

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2018 10:24
- W całej twórczości Krzysztofa Pendereckiego znajdziemy pewne problemy wykonawcze. Nie tylko dla dyrygenta i instrumentalistów. Jest to taki rodzaj muzyki, który od wszystkich wykonawców wymaga wysokiej sprawności, i technicznej, i takiej swobody w poruszaniu się w materii, jaką jest muzyka współczesna - mówił w Dwójce dyrygent.
Audio
  • Dyrygent Dawid Runtz o muzyce Krzysztofa Pendereckiego i współpracy z mistrzem (Filharmonia Dwójki)
  • Sopranistka Iwona Hossa o utworze "Credo" Krzysztofa Pendereckiego (Filharmonia Dwójki)
Dawid Runtz
Dawid RuntzFoto: PMFCO/mat. Polskiej Opery Królewskiej

Krzysztof Penderecki 1200.jpg
Krzysztof Penderecki: nie chciałem być kompozytorem

Dawid Runtz poprowadził we wtorek (20.11) w Filharmonii Narodowej w Warszawie koncert z Hymnem do św. Wojciecha i Hymnem do św. Daniiła Krzysztofa Pendereckiego. Był to półmetek festiwalu, który zorganizowano z okazji 85. urodzin wybitnego kompozytora.

- Mnie osobiście muzyka prof. Krzysztofa Pendereckiego nie przynosi jakichś większych problemów interpretacyjnych, dlatego że jest ona niezwykle dokładnie napisana. Często nie pozostawia żadnych wątpliwości, każda nuta, uwaga czy kropka ma jakiś swój sens i tak naprawdę wskazuje, co i jak powinno być wykonane. Ogólnie rzecz biorąc, w przeszłości, w epoce muzyki klasycznej czy romantycznej, kompozytorzy nie pisali tak wielu uwag, jeśli chodzi o interpretację. Wiele rzeczy było oczywistych, były pewne tradycje, było "coś" pomiędzy nutami, można tak powiedzieć - tłumaczył młody dyrygent.

Jakie są podobieństwa i różnice pomiędzy Hymnem do św. Wojciecha i Hymnem do św. Daniiła? Czym dla Dawida Runtza jest udział w Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego? O tym w nagraniu audycji. Tam również rozmowa z sopranistką Iwoną Hossą o utworze Credo, który zabrzmiał w drugiej części koncertu w Filharmonii Narodowej.

***

Rozmawiała: Monika Zając

Goście: Dawid Runtz (dyrygent), Iwona Hossa (sopranistka)

Data emisji: 20.11.2018

Godzina: 21.00

Rozmowę wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".

pg/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Krzysztof Penderecki: u Malawskiego wszystkiego się nauczyłem

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2018 13:00
- Był bardzo surowym, wymagającym nauczycielem, a ja niezbyt sumiennym uczniem. Wszyscy pisaliśmy po dwanaście fug, a że się spóźniałem, musiałem pisać dwa razy tyle. I to mi bardzo dobrze zrobiło – mówił w Dwójce Krzysztof Penderecki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Elżbieta Penderecka: chcemy na tym festiwalu pokazać przekrój przez muzykę męża

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2018 11:42
- Nie powtarzamy tych utworów, które prezentowaliśmy z okazji 80. urodzin, więc niestety nie będzie "Siedmiu bram Jerozolimy". Wysłuchamy za to "Credo" czy "Dies illa" - mówiła w Dwójce organizatorka Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego i żona wybitnego kompozytora.
rozwiń zwiń