550 koncertów Vivaldiego, czyli uwodzenie stylem

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2019 11:49
- Gdyby teraz wskrzesić Vivaldiego, byłby bardzo zaskoczony swoją popularnością, no i oczywiście bardzo zadowolony - mówił Alessandro Tampieri, który poprowadził piątkowy (8.03) koncert znakomitej Accademii Bizantina.
Audio
  • Z Alessandro Tampierim o muzyce Vivaldiego rozmawia Milena Gąsienica (Filharmonia Dwójki)
Portret Antonio Vivaldiego
Portret Antonio VivaldiegoFoto: Wikimedia/cc

Komentując ocenę ogromnej inwencji twórczej Vivaldiego (550 koncertów), wypowiedzianą niegdyś przez Strawińskiego (zarzucał Włochowi, że napisał jeden koncert, a kilkaset razy go przerobił), Alessandro Tampieri podkreślał, że rosyjski kompozytor nie wziął pod uwagę jednej istotnej kwestii. - Muzyka, którą pisał Vivaldi, była przeznaczona na potrzeby, nazwijmy to, konsumpcyjne. Myślę, że gdyby teraz wskrzesić Vivaldiego, to byłby bardzo zaskoczony swoją popularnością, no i oczywiście bardzo zadowolony. Ale przede wszystkim zdziwiony tym, że absolutnie wszystkie jego dzieła są teraz wykonywane i to wręcz z maniakalną dokładnością, z zachowaniem stylu. Bo przecież w jego czasach to była typowa muzyka popularna.

Alessandro Tampieri przywołał również słowa dyrektora artystycznego Accademii Bizantina Ottavia Dantone, który opisał metodę twórczą Vivaldiego jako "uwodzenie stylem". - Vivaldi zawsze pozostawał wierny stylistyce. Komponując, za każdym razem próbował zachować charakter stylu, trzymał się zasad gatunku danej kompozycji. Dlatego każda z nich to arcydzieło, niezależnie od jej przeznaczenia. 

W rozmowie również o znanych dziś jedynie z imienia uczennicach Vivaldiego z weneckiego Ospedale della pieta, o violi d’amore czy o specyfice wykonywania włoskiej muzyki dawnej przez włoskie zespoły.

***

Rozmawiała: Milena Gąsienica

Gość: Alessandro Tampieri (skrzypek, altowiolista i koncertmistrz Accademii Bizantina)

Data emisji: 8.03.2019

Godzina emisji: 20.15

Materiał został wyemitowany w audycji Filharmonia Dwójki.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Motet we Włoszech, Niemczech, Francji i Polsce

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2018 13:14
W audycji "Między dźwiękami" opowiadaliśmy dalszą historię motetu i jego wędrówki przez Europę.
rozwiń zwiń

Czytaj także

François Couperin. Królewski klawesynista

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2018 12:00
W audycji poświęconej sztuce Couperina słuchaliśmy fragmentów jego kompozycji kameralnych – tańców z Koncertów królewskich, których słuchał jeszcze sędziwy Ludwik XIV.
rozwiń zwiń