X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Nicolas Altstaedt: Szostakowicz darzył wiolonczelę sympatią

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2019 12:17
- Głos wiolonczeli w dziełach Rosjanina jest bardzo zróżnicowany – czasem liryczny, śpiewny, lamentujący jak w elegii, czasem ostry i rytmiczny. Szostakowicz w ten sposób pozwala wiolonczeli mówić o sprawach najważniejszych, ostatecznych - opowiadał w Dwójce ceniony wiolonczelista.
Audio
  • Nicolas Altstaedt o wiolonczeli w dziełach Szostakowicza (Filharmonia Dwójki)
zdj. il.
zdj. il.Foto: Shutterstock.com

Nicolas Altstaedt wykonał w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach II Koncert wiolonczelowy G-dur Dymitra Szostakowicza. Muzyk zwrócił uwagę, że wyzwaniem w tym utworze jest stworzenie spójnej całości z bardzo zróżnicowanego dzieła. - Interpretacyjnie jest to trudne zadanie – w końcu mamy do czynienia z elegią, opowieścią o czymś, co czeka na nas po śmierci. Słyszę tu także wiele cytatów, między innymi z muzyki ludowej.

Nicolas Altstaedt dodał, że w odróżnieniu od I Koncertu wiolonczelowego Szostakowicza, w II Koncercie wiolonczelista nie dostaje możliwości, by się popisać, ponieważ jego partia jest zintegrowana z orkiestrą. - Wiolonczela jest najbardziej "wiolonczelowa" w pierwszej części, w której towarzyszy jej kontrabasowy kontrapunkt. Później jednak znów się przeobraża, brzmiąc zimno, selektywnie jak harfa czy czelesta. To duża trudność dla solisty, który musi w trakcie jednego utworu w pewnym sensie grać na różnych instrumentach.

W audycji wiolonczelista mówił, dlaczego stara się nie patrzeć na dzieła Szostakowicza przez pryzmat polityki z czasów, w których żył kompozytor.

***

Rozmawiała: Monika Zając

Gość: Nicolas Altstaedt (wiolonczelista)

Data emisji: 6.04.2019

Godzina emisji: 20.30

Wywiad został wyemitowany w audycji Filharmonia Dwójki.

bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Gabriel Chmura: Wajnberg nie jest Szostakowiczem numer dwa

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2019 11:00
- W twórczości Mieczysława Wajberga słychać wpływy Szostakowicza, ale on go nie naśladuje. Używa jego instrumentacji, lecz myślenie ma odmienne. V Symfonia, którą Wajnberg napisał w hołdzie Szostakowiczowi i jego IV Symfonii jest inna, autobiograficzna – mówił w Dwójce znakomity dyrygent.
rozwiń zwiń