"Monbar" Dobrzyńskiego, czyli POR i korsarze

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2019 13:47
W "Filharmonii Dwójki" przypomnieliśmy operę "Monbar" Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej i solistów.
Łukasz Borowicz i Polska Orkiestra Radiowa
Łukasz Borowicz i Polska Orkiestra RadiowaFoto: Grzegorz Śledź/PR2

"Monbar, czyli Flibustierowie" - pierwsza i jedyna ukończona 3-aktowa opera Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego pierwotnie nosiła tytuł "Korsarz". Powstawała latach 1836–1838. Libretto osnute na noweli Der Flibustier K. F. van der Veldego napisał przyjaciel kompozytora Ludwik Paprocki.

Premiera "Monbara" w Operze Warszawskiej miała miejsce 10 stycznia 1863 r., 25 lat po napisaniu partytury. Historia wystawień opery nieuchronnie zakończyła się po kilku spektaklach. Zaledwie 12 dni po premierze wybuchło powstanie styczniowe i opera spadła z afisza, by już nigdy na deski teatru nie powrócić. Dziś znana jest wyłącznie uwertura, wydana drukiem przez PWM.

Materiał orkiestrowy opery nie zachował się, prawdopodobnie spłonął wraz z całą biblioteką w pożarze Opery Warszawskiej w 1939 r. lub w czasie Powstania Warszawskiego. Na szczęście rękopis dzieła przetrwał w zbiorach Biblioteki Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego; tam też znajduje się egzemplarz drukowanego wyciągu fortepianowego, zachowany w świetnym stanie.

W czwartkowy wieczór przypomnieliśmy wykonanie opery z 2010 roku. Było to pierwsze wykonanie tego dzieła od 147 lat.

Program:

Feliks Dobrzyński Monbar czyli Flibustierowie op.30

Wyk. Eliza Kruszczyńska – sopran, Makówka Agnieszka - mezzosopran, Pavlo Tolstoy – tenor, Krzysztof Szmyt – tenor, Makówka Agnieszka - mezzosopran, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Łukasz Borowicz

(Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, 19.09.2010)

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Prowadziła: Joanna Grotkowska

Data emisji: 2.05.2019

Godzina emisji: 19.00

jp/mko

Zobacz więcej na temat: opera Polska Orkiestra Radiowa

Czytaj także

Bernhard Forck: muzyka Bacha to przygoda, która nigdy się nie kończy

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2019 13:02
- Pamiętam, gdy zaczynałem grać na instrumencie historycznym, największą radością było wówczas dla mnie znajdywanie nowej drogi do muzyki Bacha, odkrywanie jej języka, nieznanej wcześniej artykulacji i całego świata, jaki on stworzył - mówił w Dwójce muzyk orkiestry Akademie für Alte Musik Berlin.
rozwiń zwiń