Agnieszka Duczmal o koncercie z 1992 roku: to był znakomity kontrast

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2020 11:23
- Emocjonalność w Haydnie, delikatny Mozart, śpiewny bardzo w wolnej części i do tego "Carmen", która jest właściwie cały czas grą rubato - podsumowała dobór repertuaru podczas koncertu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus w kwietniu 1992, maestro Agnieszka Duczmal.
Audio
  • Agnieszka Duczmal o koncercie z kwietnia 1992 roku (Filharmonia Dwójki)
Agnieszka Duczmal - założycielka i dyrygentka Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus
Agnieszka Duczmal - założycielka i dyrygentka Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia AmadeusFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Niemal 30 lat temu, w ówczesnym studiu S1 przy Woronicza 17, spotkali się wyjątkowi pianiści, którym towarzyszyła znakomita orkiestra pod batutą światowej sławy dyrygentki. Do kogo należało nadanie tonu podczas koncertu? Na to pytanie Agnieszka Duczmal odpowiedziała bez wahania. - Uważam, że głównym odtwórcą w koncercie solowym jest solista i uszy moje i mojej orkiestry muszą być ustawione, by wejść w ducha tego solisty - zaznaczyła. - To, co przygotowaliśmy wcześniej, dopasowujemy do tego, co słyszymy. 

Dzięki solistom o bardzo odmiennych stylach muzycznych, koncert miał niepowtarzalny charakter. - Martha Argerich to jest temperament kaskadowy. Gra szybką część czy wolną, jest ona romantyczna czy klasyczna, to jej emocja w muzyce jest zupełnie inna niż Rabinovitcha - wyjaśniała dyrygentka. - U niej buzuje emocja tej wolnej części, jest to innego rodzaju napięcie. U Rabinovitcha to napięcie przypomina mgły, które chodzą po górach, snują się, to jest motyw delikatnie fruwający po klawiszach, jest delikatniejszy. Nigdy nie byłam tak spocona, jak grając wolną część z Rabinovichem - wszyscy to stwierdziliśmy. Napięcie było w tej delikatności tak duże - wspominała Agnieszka Duczmal.

Program występu zawierał Koncert fortepianowy C-dur KV 415 Mozarta, Koncert fortepianowy D-dur Haydna i Suitę z opery "Carmen" Georges’a Bizeta Rodiona Szczedrina. - Wydawało mi się, że to będzie znakomity kontrast, a z drugiej strony uzupełnienie tego klasycznego programu, w którym pokazujemy różne emocje - mówiła dyrygentka, która osobiście wplotła Szczedrina w program. - Uważam, że to jest genialne opracowanie. Kiedy pierwszy raz w życiu usłyszałam ten utwór, zakochałam się w tym zestawieniu smyczków z perkusją. To jest fantastyczny przykład jak muzycy zespalają się z dyrygentem - przyznała.

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Prowadzi: Marcin Majchrowski

Gość: Agnieszka Duczmal (dyrygentka)

Data emisji: 23.04.2020

Godzina emisji: 19.30

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kwiecień z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2016 08:00
Gdańsk, Piła, Poznań i - Bazylea . Zapraszamy na koncerty Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Agnieszka Duczmal. "Za moich muzyków dam się pokroić"

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2016 19:00
- W 2. klasie szkoły podstawowej postanowiłam, że będę dyrygentem. Od początku 3. roku studiów zaczęłam dyrygować własną orkiestrą - wspominała Agnieszka Duczmal, założycielka i szefowa Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus".
rozwiń zwiń