REKLAMA

Paul Van Nevel: muzyka dawna wychodzi poza schemat

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2022 11:15
- Zderzenie pomysłów i stylu piętnastego czy szesnastego stulecia z architekturą dziewiętnastego, dwudziestego czy dwudziestego pierwszego wieku potrafi przynieść zaskakujące efekty - mówił podczas koncertu na Festiwalu Actus Humanus Paul Van Nevel, dyrygent, muzykolog i historyk sztuki. Jest on jednym z pionierów badań nad muzyką dawną oraz autorytetem w zakresie historycznych praktyk wykonawczych, a także założycielem zespołu Huelgas Ensemble.
Huelgas Ensemble to jeden z najbardziej cenionych ansambli muzyki dawnej, pionierski w dziedzinie wykonawstwa historycznego
Huelgas Ensemble to jeden z najbardziej cenionych ansambli muzyki dawnej, pionierski w dziedzinie wykonawstwa historycznegoFoto: mat. prasowe/Actus Humanus

Huelgas Ensemble na Festiwalu Actus Humanus Resurrectio

Zespół Huelgas Ensemble, założony w 1971 roku z inicjatywy Paula Van Nevela przy Schola Cantorum Basiliensis, uświetnił wielkosobotni koncert podczas Festiwalu Actus Humanus Resurrectio. W programie znalazły się kompozycje późnorenesansowego muzyka Orlanda di Lasso. 

Actus Humanus Resurrectio. Transmisje w radiowej Dwójce >>>>

Muzycy Huelgas Ensemble zostali zaproszeni do wykonania zbioru przeznaczonego na całe Triduum Paschalne: Hieremiae Prophetae Lamentationes - Feria Quinta in Coena Domini, Feria Sexta in Parasceve, Sabbato Sancto. To poważne zadanie, nie tylko dla artystów, ale także dla publiczności. - Nie wahaliśmy jednak ani przez moment - podkreślił Paul Van Nevel. - Z przyjemnością wróciliśmy do Gdańska, który wspominamy świetnie dzięki naszej wizycie na festiwalu kilka lat temu. 

Gra architektury 

Zdaniem dyrygenta wykonywanie muzyki dawnej w obiektach z epoki ma szczególne znaczenie i wzmacnia wydźwięk interpretowanych dzieł. - Śpiewanie muzyki czternasto-, piętnasto- czy szesnastowiecznej w przestrzeni, która powstała w tym samym czasie, co te utwory, pomaga znaleźć odpowiednie tempo - tłumaczył. - Ono dostosowane było do warunków akustycznych. Każdy dźwięk musiał być wykonany w odpowiednim momencie, aby z kolejnym stworzył odpowiedni konsonans lub dysonans. W tym sensie czasem architektura decyduje za artystów.

Czytaj także:

- Wykonywanie muzyki dawnej w kościołach budowanych w tej samej epoce zdaje się trafnym i naturalnym wyborem - ocenił nasz gość. - Mimo to, razem z Huelgas Ensemble, uwielbiamy występować w mniej oczywistych miejscach, na przykład w przestrzeniach postindustrialnych.

Muzyka dawna poza schematem

Kilka miesięcy temu muzycy mieli okazję zmierzyć się ze swoim repertuarem w przestrzeniach dawnej fabryki w Essen. - To było dla nas niesamowite doświadczenie - nie krył Paul Van Nevel. - Ale nie tylko dla nas, również dla publiczności. Dlaczego? Publiczność festiwali poświęconych w całości muzyce dawnej będzie jej słuchać niezależnie od okoliczności. Ich nie trzeba do niczego przekonywać, ale gdy jesteśmy zapraszani do udziału w festiwalach prezentujących muzykę różnych epok, czujemy, że musimy wyjść poza schemat. 


Posłuchaj
07:17 Filharmonia Dwójka Paul van Nevel 16 kwiecień 2022 20_32_23.mp3 Rozmowa z Paulem Van Nevelem podczas Festiwalu Actus Humanus Resurrectio (Filharmonia Dwójki)

 

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Prowadziła: Monika Zając

Gość: Paul Van Nevel (dyrygent, muzykolog i historyk sztuki)

Data emisji: 16.04.2022

Godzina emisji: 20.30


Czytaj także

Ariadne Daskalakis: w muzyce dawnej jest jeszcze wiele do odkrycia

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2021 22:01
- To wielkie szczęście, że mamy tak szeroki repertuar, w którym możemy realizować interesujące nas podejście wykonawstwa historycznego z użyciem dawnych technik. Jest tu wciąż wiele możliwości - ze skrzypaczką i koncertmistrzynią Ariadne Daskalakis spotkaliśmy się podczas koncertu inaugurującego tegoroczny festiwal Actus Humans w Gdańsku,
rozwiń zwiń
Czytaj także

Leonora Armellini: czerpię teraz więcej radości z grania niż kiedykolwiek

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2022 13:43
- Mam poczucie, że dziś, wychodząc na estradę, jestem po prostu sobą. Od dawna starałam się osiągnąć ten stan. Konkurs Chopinowski mi w tym pomógł. Mam takie poczucie, że teraz już nic mnie nie zaskoczy - mówiła włoska pianistka Leonora Armellini, która wystąpiła na inauguracji obchodów 85-lecia radiowej Dwójki.
rozwiń zwiń