Polskie Radio
Section05
studio im. Witolda Lutosławskiego

Olga Pasiecznik w koncercie na cześć prof. Tomaszewskiego

- Coraz bardziej zbliżam się w zrozumieniu tego, co było dla Chopina bardzo ważne, gdy sam tworzył te pieśni. Wyglądało to bardziej na deklamację z pewną intonacją tylko z akompaniamentem fortepianu. Wydaje mi się, że jest to jedyny prawidłowy sposób wykonania tych utworów - mówiła w "Poranku Dwójki" znakomita sopranistka Olga Pasiecznik. Artystka wystąpi dziś o 19.30 w Studiu Lutosławskiego z okazji 1. rocznicy śmierci prof. Mieczysława Tomaszewskiego. Transmisja w Dwójce
Zobacz więcej na temat:  Mieczysław Tomaszewski Olga Pasiecznik Paweł Siwek koncert Fryderyk Chopin studio im. Witolda Lutosławskiego studio Lutosławskiego Dwójka

Olga Pasiecznik o koncercie "Chopina pieśni i piosnki"

- Coraz bardziej zbliżam się w zrozumieniu tego, co było dla Chopina bardzo ważne, gdy sam tworzył te pieśni. Wyglądało to bardziej na deklamację z pewną intonacją tylko z akompaniamentem fortepianu. Wydaje mi się, że jest to jedyny prawidłowy sposób wykonania tych utworów - mówiła w "Poranku Dwójki" znakomita sopranistka przed koncertem w Studiu Lutosławskiego z okazji 1. rocznicy śmierci prof. Mieczysława Tomaszewskiego.
Zobacz więcej na temat:  koncert Mieczysław Tomaszewski studio im. Witolda Lutosławskiego chopin

Marek Wroniszewski: pokażemy dwa oblicza Lutosławskiego

- W programie koncertu z jednej strony jest "Mała suita" z 1950 roku, utwór napisany na zamówienie Polskiego Radia w celach bardziej rozrywkowych, oparty na motywach ludowych. Z drugiej - pochodzący z końca lat 80. Koncert fortepianowy - mówił w Dwójce dyrygent i zastępca szefa Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
Zobacz więcej na temat:  Witold Lutosławski Jakub Kukla MUZYKA Sinfonia Iuventus koncert rocznica studio im. Witolda Lutosławskiego studio Lutosławskiego

Piotr Tabakiernik: przy "De Trinitate" to tekst uruchomił muzykę

- Zastanawiałem się, gdzie można to zakotwiczyć. Natychmiast pojawił mi się jeden temat, czyli chorał gregoriański. Dla współczesnego kompozytora, tak mi się wydaje, to zawsze straszny problem, co zrobić z tym chorałem, który sam w sobie jest doskonałą muzyką pisaną na chwałę bożą i nic więcej nie potrzeba - mówił gość Dwójki.
Zobacz więcej na temat:  Warszawska Jesień MUZYKA Aleksandra Łapkiewicz premiera studio im. Witolda Lutosławskiego kompozytor

Marcin Masecki: trio to taka nasza mała fanaberia

- Jest to taki super hiper klasyczny format, od którego zaczynałem w ogóle swoją przygodę z muzyką jazzową. Na chwilę obecną nie mamy jednak sprecyzowanych planów. Z Jerzym i Piotrem pracujemy razem już od wielu lat w bardzo różnych konfiguracjach i w przyszłości będzie podobnie - mówił w Dwójce pianista i aranżer.
Zobacz więcej na temat:  Marcin Masecki koncert Jacek Hawryluk Bartek Chaciński MUZYKA Jazz studio Lutosławskiego studio im. Witolda Lutosławskiego

Geneviève Laurenceau: urzekł mnie V koncert Bacewicz

- Bardzo się cieszę, że mam okazję wykonywać koncert Bacewicz tutaj, w Polsce. Czuję niezwykłą energię bijącą od towarzyszącej mi orkiestry, podziwiam entuzjazm tych muzyków - mówiła francuska skrzypaczka, która towarzyszyła Polskiej Orkiestrze Radiowej podczas koncertu 24 lutego w Studiu im. W. Lutosławskiego.
Zobacz więcej na temat:  Monika Zając muzyka klasyczna Polska Orkiestra Radiowa studio im. Witolda Lutosławskiego MUZYKA

"To, co najpiękniejsze… – Zima". Filip Wojciechowski i POR

Wysłuchaliśmy kolejnego z serii wyjątkowych koncertów, których celem jest popularyzacja polskiej i światowej muzyki. Wystąpili w nim Filip Wojciechowski ze swoim zespołem i grającym na trąbce Garym Guthmanem oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy.
Zobacz więcej na temat:  Polska Orkiestra Radiowa studio Lutosławskiego studio im. Witolda Lutosławskiego koncert zima MUZYKA muzyka klasyczna Jazz Koncert to co najpiękniejsze

"To, co najpiękniejsze… - Zima". Od jazzu do Gershwina

- Jestem wykształconym klasycznie pianistą. Ukończyłem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie i przez całe swoje artystyczne życie próbuję przekraczać pewne granice, łączyć klasykę z jazzem - mówił w Dwójce Filip Wojciechowski, który wystąpi w piątek (25.01) w Studiu Polskiego Radia im. Lutosławskiego.
Zobacz więcej na temat:  Polska Orkiestra Radiowa Paweł Siwek koncert studio Lutosławskiego studio im. Witolda Lutosławskiego MUZYKA

Festiwal Łańcuch XVI. Lutosławski dla radia i teatru

- Nie prezentujemy tylko twórczości Lutosławskiego. Zawsze jest ona pewną osią, która jest obudowana różnymi dziełami, różnymi kontekstami. Niemniej jednak w tym roku będziemy starali się pokazać rzeczy mniej znane, które częściowo prezentowałem już w Nowym Teatrze podczas koncertów kameralnych - mówił w Dwójce prof. Andrzej Bauer.
Zobacz więcej na temat:  Witold Lutosławski MUZYKA studio Lutosławskiego Paweł Siwek studio im. Witolda Lutosławskiego Andrzej Bauer

Marek Wroniszewski: to bardzo motoryczny utwór Bacewicz

- Dla mnie akurat najważniejszy w "Uwerturze" na orkiestrę symfoniczną jest odpowiedni dobór tempa. Żeby z jednej strony nie przesadzić z szybkością, a z drugiej - nie zrobić tego za wolno, ponieważ wtedy utwór ten staje się troszkę ciężki. Myślę, że to jest właśnie klucz - mówił w Dwójce dyrygent i wicedyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.
Zobacz więcej na temat:  Sinfonia Iuventus studio im. Witolda Lutosławskiego studio Lutosławskiego muzyka współczesna Paweł Siwek koncert

Klauza: moje spojrzenie na Moniuszkę to efekt tej współpracy

- Miałem wielkie szczęście. Moje pierwsze zetknięcie ze Stanisławem Moniuszką to była produkcja "Strasznego Dworu" w Teatrze Wielkim w reżyserii Mikołaja Grabowskiego i pod dyrekcją muzyczną Jacka Kasprzyka. Ta interpretacja została zarejestrowana na płycie i jest chyba dobrze znana melomanom - mówił w Dwójce szef Polskiej Orkiestry Radiowej.
Zobacz więcej na temat:  Stanisław Moniuszko Michał Klauza Polska Orkiestra Radiowa MUZYKA muzyka klasyczna koncert studio im. Witolda Lutosławskiego studio Lutosławskiego

Arte dei Suonatori i mistrzowie epoki baroku związani z Wenecją

- Weneckie Boże Narodzenie było świętowane jako karnawał. To było niemal pół roku zabawy, od października do marca. I my trochę tak do tego programu podeszliśmy. To są utwory, które w jakiś sposób kojarzą się z tym nastrojem, ale nie są w oczywisty sposób przypisane do Bożego Narodzenia - mówiła w Dwójce skrzypaczka Ewa Golińska.
Zobacz więcej na temat:  barok koncert studio Lutosławskiego Justyna Piernik MUZYKA studio im. Witolda Lutosławskiego