X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Darius Brubeck: ludzie zza żelaznej kurtyny pragnęli jazzu

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2019 10:58
- Nie przypuszczałem, że ta wizyta będzie mieć aż tak ogromne znaczenie - mówił w "Rozmowach improwizowanych syn legendarnego Dave'a Brubecka o koncercie kwartetu Brubecka w Polsce w 1958 roku. 
Audio
  • Rozmowa z pianistą Dariusem Brubeckiem, synem słynnego Dave'a Brubecka (Rozmowy improwizowane/Dwójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay.com/PublicDomainArchive

Mimo że miał wtedy zaledwie jedenaście lat, Darius Brubeck dobrze pamięta historyczną wizytę kwartetu swojego ojca w Krakowie w komunistycznej Polsce. - Nawet moi rodzice nie mieli świadomości, że będzie to początek wielkiej kulturowej przemiany. Przekonałem się o tym dopiero niedawno, zwiedzając Europejskie Centrum Solidarności. Na jednej z wystaw zobaczyłem oś czasu, a na niej, przy roczniku 1956 - radio. To był rok, kiedy ruszyła audycja "Głos Ameryki" Willisa Conovera. Na wystawie był też stary program koncertu ozdobiony karykaturą mojego ojca w okularach - mówił w rozmowie pianista.

Czy dla muzyków przyjeżdżających ze stolicy jazzu - Nowego Jorku, wizyta w kraju za żelazną kurtyną była wówczas źródłem szoku kulturowego? Darius Brubeck twierdzi, że szok miał bardziej związek z wszechobecną biedą. - Zniszczone ulice, bardzo ubodzy ludzie, konne wozy na drogach... serce się krajało. Drugą rzeczą był chłód - wspominał artysta. Koncert kwartetu Brubecka zapadł mu w pamięć z innych jednak przyczyn.

- Kiedy zobaczyłem, jak ludzie w Polsce reagują na Dave'a Brubecka i jego kwartet, chyba mimo młodego wieku dotarło do mnie, że jest w tym coś symbolicznego. Mówiąc o znaczeniu symbolicznym, mam na myśli nowoczesny amerykański jazz, Zachód pojawiający się w Polsce. Ludzie nie tylko przychodzili na koncerty - wszyscy łaknęli kontaktu z zespołem, chcieli spędzić z nami tyle czasu, ile się dało. Niektórzy jeździli za nami od miasta do miasta i słuchali mniej więcej tego samego programu. Po prostu chcieli być z nami, jakby sama nasza obecność dawała jakąś moc. 

Gość "Rozmów improwizowanych" szczegółowo opowiedział, jak ten wyjazd zmienił jego spojrzenie na świat, zdradził także różne aspekty swojej ralacji z ojcem, legendarnym jazzmanem, a także próbach wyjścia z jego cienia.

***

Rozmawiali: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk

Gość: Darius Brubeck (pianista)

Data emisji: 6.02.2019

Godzina emisji: 22.30

Wywiad z muzykiem wyemitowano w audycji "Nokturn".

at/bch

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jon Irabagon: projekt "Blue" kosztował mnie najwięcej

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2019 11:09
Gościem audycji był saksofonista Jon Irabagon, który na albumie grupy Mostly Other People Do The Killing, z materiałem z legendarnej płyty Milesa Davisa "Kind Of Blue", wcielił się w role Coltrane'a i Cannonballa Adderleya.
rozwiń zwiń