X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Była pierwszym Hamletem

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2011 11:02
"Aktor naturalistyczny nie pokazuje widzowi co się dzieje w jego duszy, bo sam tego nie wie" - twierdziła wielka tragiczka polskiej sceny teatralnej Stanisława Wysocka.
Audio

17 stycznia minęła 70. rocznica śmierci Stanisławy Wysockiej – słynnej "Balladyny", Rollisonowej w "Dziadach", Matki w "Niespodziance" Karola Huberta Rostworowskiego, pani Alving w "Upiorach" Ibsena, tytułowego "Hamleta". Była pierwszą polską aktorką, która zagrała tę rolę. O aktorce opowiadał w audycji "Słowa po zmroku" Marek Piekut – historyk teatru, wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

Wielki wpływ na jej aktorstwo i myślenie o teatrze wywarły bezpośrednie kontakty z dyrektorem sceny krakowskiej - Józefem Kotarbińskim i współpracującym z nim Stanisławem Wyspiańskim, a później – kontakty z Konstantym Stanisławskim, współtwórcą Moskiewskiego Teatru Artystycznego. Przez wiele lat przebywała w Kijowie i wówczas kilkakrotnie wyjeżdżała do Moskwy, gdzie zapoznała się z rezultatami pracy studyjnej Stanisławskiego. Po powrocie do Polski sama zdecydowała się założyć Teatr Studya, kształcący przyszłych koryfeuszy polskiej sceny. Z jej doświadczeń korzystali twórcy teatru "Reduta" – Mieczysław Limanowski i Juliusz Osterwa oraz w jakimś stopniu – tworzący teatr wiele lat później – Jerzy Grotowski.

Wysocka była wrogiem naturalizmu w sztuce, opowiadała się za realizmem. Twierdziła bardzo zdecydowanie, że naturalizm zabił teatr i i wyobraźnię aktora. Realizm - według niej - wymaga pokazania człowieka całkowitego, z ciałem i duszą, przy czym to "przejawy duszy są dyrektywą dla działania ciała". Aktor realistyczny miał być głębokim psychologiem, jego gra miała odrzucać wszystkie zbędne szczegóły, wciągać widza do współudziału w spektaklu. Nazywała to "misterium między sceną a widownią".

Była zdania, że naturalizm zamknął aktora w klatce i oddzielił go od odbiorcy, każąc fotografować życie zewnętrzne: "Aktor naturalistyczny nie pokazuje widzowi co się dzieje w jego duszy, bo sam tego nie wie". Marek Piekut przyznał, że aktorka w swych kreacjach była wierna tym wszystkim wytycznym. – O jej aktorstwie mówiło się, że "nie grała, tylko była" – przypomniał historyk.

Nasz gość zauważył, że w byciu wielką tragiczką pomagało jej szczególne usposobienie i pesymistyczne postrzeganie świata. Wiele jej osobistych doświadczeń i wydarzeń, w których uczestniczyła i przeżywała bardzo mocno - wojna i rewolucja w Kijowie, miały na jej sposób widzenia rzeczywistości znaczący wpływ.

Audycję przygotowała Iwona Malinowska.

Aby wysłuchać całwej audycji "Słowa po zmroku" kliknij ikonę dźwięku "Hamlet w spódnicy", w boksie Posłuchaj po prawej stronie.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Na scenie niezwykłego życia

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2010 15:49
Zapraszamy do wysłuchania wspomnień Mirosławy Dubrawskiej – zmarłej niedawno wybitnej aktorki, laureatki nagrody "Splendora Splendorów".
rozwiń zwiń