X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Diego Velázquez - malarz prawy

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2012 13:30
Trzecia część gawędy dr Bożeny Fabiani o słynnym hiszpańskim malarzu doby baroku.
Audio
Autoportret  Diego Velzqueza, około 1645 r.
Autoportret Diego Velázqueza, około 1645 r.Foto: Wikimedia/domena publiczna

Był najstarszym synem z siedmiorga dzieci Juana Rodrigueza de Silva, wywodzącego się ze szlacheckiej rodziny portugalskiej, oraz Jeronimy Velázquez. Do historii sztuki przeszedł pod nazwiskiem matki. Przez 6 lat uczył się pod kierunkiem Francisca Pacheca. 14 maja 1617 roku został przyjęty do cechu malarzy w Sewilli i z pomocą Pacheco założył własną pracownię.

W 1622 roku wyjechał na krótko do Madrytu. W rok później został wezwany przez ministra króla Filipa IV Olivaresa (pochodzącego z Sewilli) i mianowany nadwornym malarzem. W 1624 na stałe przeniósł się do Madrytu. W tym okresie poznał przebywającego w stolicy Rubensa.

W latach 1629-1631 gościł we Włoszech, gdzie studiował i kopiował dzieła wielkich mistrzów: Rafaela, Michała Anioła, Tycjana i Tintoretta. Po powrocie do Madrytu został zaangażowany do prac dekoracyjnych w nowej siedziby królewskiej - Pałacu Buen Retiro oraz tzw. Salonu Królestw. W 1645 roku, wkrótce po otrzymaniu stanowiska nadintendenta, został zarządcą konstrukcji Pokoju Oktagonalnego w madryckim Alkazarze. Nominacja ta, uzyskana kosztem jednego z artystów, doprowadziła jednak do znacznych napięć między dworskimi malarzami. Velázquez, aby załagodzić spór, poprosił o zezwolenie na wyjazd do Włoch, głównie w celu zakupu obrazów i zgromadzenia informacji przydatnych dla utworzenia planowanej Hiszpańskiej Akademii Królewskiej

Zmarł po krótkiej chorobie w wieku 61 lat. Pochowany został w madryckim kościele św. Jana. W siedem dni później zmarła jego żona. Na pomniku artysty w Sewilli znajduje się dedykacja: "Malarzowi prawdy".

Audycję przygotowała Ewa Prządka.
16 września (niedziela), godz. 9.45

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Giotto – obudził malarstwo ze snu

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2012 16:19
Był jednym z pierwszych, który rozpoczął odrodzenie: średniowieczne niebo sprowadził na ziemię, oswoił świętych, pokazał prawdziwe życie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Początek drogi Albrechta Dürera

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2012 14:59
Dr Bożena Fabiani zaprasza na pierwszą z trzech zaplanowanych opowieści o znakomitym niemieckim artyście z przełomu XV i XVI wieku.
rozwiń zwiń