X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Mistrzyni renesansowego portretu

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2013 06:30
Sofonisba Anguissola jest uważana za jedną z najwybitniejszych portrecistek. Jej nazwisko wymienia się razem z nazwiskami Tycjana i Antona van Dycka. W cyklu "W stronę sztuki" dr Bożeny Fabiani w czterech gawędach przybliżyła malarstwo włoskiej artystki.
Audio
  • Gawęda dr Bożeny Fabiani o włoskiej malarce Sofonisbie Anguissoli (W stronę sztuki/Dwójka) - cz.1
  • Druga część gawędy dr Bożeny Fabiani poświęconej włoskiej malarce Sofonisbie Anguissoli (Dwójka/W stronę sztuki)
  • Trzecia część gawędy dr Bożeny Fabiani poświęconej włoskiej malarce Sofonisbie Anguissoli (Dwójka/W stronę sztuki)
  • Czwarta część gawędy dr Bożeny Fabiani poświęconej włoskiej malarce Sofonisbie Anguissoli (Dwójka/W stronę sztuki)
Portret sióstr artystki grających w szachy w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu
"Portret sióstr artystki grających w szachy" w zbiorach Muzeum Narodowego w PoznaniuFoto: wikipedia/domena publiczna

Pochodziła z arystokratycznego rodu i podobnie jak jej liczne rodzeństwo posiadała uzdolnienia artystyczne. Ojciec Amilcare Anguissola wspierał ją w rozwoju talentu malarskiego. Był promotorem jej sztuki, m.in. pomagał jej zdobywać prestiżowe i intratne zamówienia na portrety członków rodów królewskich i arystokracji.

Dokonania Anguissoli zyskały uznanie malarza i rzeźbiarza renesansowego Michała Anioła. Jako uznana malarka została zaproszona na królewski dwór hiszpański przez króla Filipa II. Po śmierci swej protektorki i uczennicy - królowej Elżbiety de Valois, opuściła Madryt. Była dwukrotnie zamężna, najpierw z Sycylijczykiem, a potem z Genueńczykiem. W późnych latach swego życia (a dożyła ponad 92 lat) straciła wzrok, jednak jej prestiż jako wybitnej malarki skłonił młodego Antona van Dycka do udania się do niej po rady.
Sofonisba Anguissola jest uważana za jedną z najwybitniejszych portrecistek, wymienia się jej nazwisko razem z nazwiskami Tycjana i Antona van Dycka. Jej spuścizna artystyczna składa się z ponad 50 obrazów. Jej obrazy znajdują się m.in. w Uffizi we Florencji, w Prado w Madrycie, w Turynie, Neapolu, Berlinie i Budapeszcie, a także w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

Zobacz więcej na temat: malarstwo Włochy
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Brzydka gawiedź i piękny Piłat. Ecce Homo Martena van Heemskercka

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2013 22:00
- Twarze Chrystusa i Piłata autor przedstawił jako piękne, spokojne i majestatyczne, a rozkrzyczany tłum jako szpetny - tak dr Grażyna Bastek opisała w Dwójce postacie namalowane w środkowej scenie tryptyku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Freski Correggiego. Matka Boża zagubiona w tłumie

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2013 10:30
Freski z parmeńskiej katedry są niezwykłe: dynamiczne, śmiałe z tłumem postaci. W centrum kopuły, w zupełnej pustce znajduje się postać mężczyzny o gołych nogach...O malarstwie Correggio opowiadała w Dwójce doktor Bożena Fabiani.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najsłynniejsza sekcja zwłok i Rembrandt

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2013 13:08
Był to publiczny pokaz, poprzedzony afiszami na mieście, z biletami. To spotkanie przy sekcji zwłok miało wymiar szczególny: powstał oficjalny portret, jaki na zamówienie medyków stworzył mistrz Rembrandt.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rubens - genialny malarz, który wiedział jak sprzedawać swoje obrazy

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2013 06:00
- Mój talent jest tak ukształtowany, że żadne przedsięwzięcie, chociażby nie wiem jak wielkie było i choćby jego przedmiot był nie wiem jak złożony, nigdy nie zdoła przekroczyć mej wiary we własne siły – mawiał Rubens.
rozwiń zwiń