X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Grande Messe des morts" Berlioza. Wybraliśmy najlepsze wykonanie

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2019 19:00
W audycji "Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" jury wysłuchało sześciu nagrań utworu słynnego francuskiego kompozytora, twórcy symfonii romantycznej i prekursora nowoczesnej kolorystyki.
Audio
  • "Grande Messe des morts" Berlioza (Płytowy Trybunał Dwójki)
Jacek Hawryluk
Jacek HawrylukFoto: PR2/Łukasz Kowalski

W obradach Płytowego Trybunału Dwójki udział wzięli: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski. Spośród przesłuchanych wersji Grande Messe des morts Hectora Berlioza jury wybrało zwycięskie nagranie: Philharmonia Chorus, London Philharmonia Choir, Philharmonia Orchestra, Michael Spyres (tenor), dyr. John Nelson (nagranie: marzec 2019, Katedra św. Pawła w Londynie; CD + DVD Erato 2019).

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:

  • Peter Schreier (tenor), Symphonie-Orchester Des Bayerischen Rundfunks, Chor Des Bayerischen Rundfunks, dyr. Charles Munch (nagranie: DG 1968),
  • Ronald Dowd (tenor), London Symphony Orchestra & Chorus, Wandsworth School Boys’Choir, dyr. Colin Davis (nagranie: 17-26.11.1969, Katedra Westminsterska, Londyn; Philips 1970),
  • Kenneth Riegel (tenor), Cleveland Orchestra Chorus, Cleveland Orchestra, dyr. Lorin Maazel (nagranie: 21-23.08.1978, Cleveland; Decca 1979),
  • Toby Spence (tenor), SWR Vokalensemble Stuttgart, MDR Rundfunkchor Leipzig, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR, dyr. Roger Norrington (nagranie: live 9.05.2003, Sala im. Beethovena w Stuttgarcie; Hänssler Classics 2006),
  • Robert Murray (tenor), Gabrieli Consort & Players, Chetham’s School Of Music Symphonic Brass Ensemble, Chór i Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, dyr. Paul McCreesh (nagranie: 13-15.09.2010, Katedra Polskokatolicka pw. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu; NFM/Winged Lion/Signum Classics 2011).

Grande Messe des morts (Requiem), czyli Wielka msza za zmarłych powstała w roku 1837 dla uczczenia poległych bohaterów Rewolucji Lipcowej (1830). Na utwór zamówienie złożyło francuskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, lecz był to tylko drobny impuls, który przesądził o tym, że Hector Berlioz wziął się poważnie za komponowanie dzieła - jego ideę nosił w sobie już od jakiegoś czasu. Ostatecznie powstało monumentalne opracowanie łacińskiego tekstu mszy żałobnej, które kompozytor uważał za swe najlepsze dzieło. "Gdyby miano spalić wszystkie moje utwory poza jednym, błagałbym o ocalenie Requiem" - miał powiedzieć Berlioz.

Monumentalne dzieło wymaga wielu instrumentów dość niezwykłych, naturalnych trąbek i rogów, a także ofiklejd (bardzo rzadko używanych instrumentów z grupy dętych blaszanych). Obsada chóru jest dość dowolna, ale im więcej wykonawców, tym większy efekt. Zwykle dzieło wykonuje około 400 osób.

Plan słuchania:

I Runda

Requiem


II Runda

Tuba mirum


III Runda

Lacrimosa


Finał

Sanctus

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 2.11.2019

Godzina emisji: 17.00

am/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak