Glenn Gould i Leonard Bernstein, czyli jak nie grać Brahmsa

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2021 12:00
Koncert Glenna Goulda i Leonarda Bernsteina 6 kwietnia 1962 roku w Filharmonii Nowojorskiej uważany jest za jedno z najbardziej kontrowersyjnych w historii tej orkiestry. W sobotniej audycji przypomnieliśmy to wydarzenie.
Leonard Bernstein
Leonard BernsteinFoto: Interfoto/Forum

Koncert stał się głośny m.in. dzięki uwagom Bernsteina, który przed wykonaniem koncertu Brahmsa zaznaczył, że odcina się od interpretacji Goulda. Dyrygent podkreślił, że choć szanuje pianistę, uważa, że jego interpretacja jest "niekonwencjonalna". Pierwszą i ostatnią część dzieła niemieckiego kompozytora Glenn Gould miał bowiem wykonać w niezwykle wolnym, niespotykanym tempie.

W późniejszych latach właśnie to wydarzenie było wymieniane jako jeden z powodów, dla których Glenn Gould przestał dawać publiczne występy.


Posłuchaj
119:29 Koncerty a la carte 17_00_03 14.08.2021.mp3 Glenn Gould i Leonard Bernstein, czyli jak nie grać Brahmsa (Koncerty a la carte/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Koncerty à la carte

Prowadził: Andrzej Sułek

Data emisji: 14.08.2021

Godzina emisji: 17.00

Czytaj także

"Wszystko, czego dotknął Bernstein, zamieniało się w złoto"

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2017 13:54
- Komponował tylko wtedy, gdy widział, że ma coś ważnego do powiedzenia. Dlatego też wszystkie jego utwory utrzymane są na tak wysokim poziomie. Słychać w nich pasję z jaką pisał - o amerykańskim kompozytorze opowiadał w Dwójce dyrygent John Wilson.
rozwiń zwiń

Czytaj także

DCz #542 Maria Judina & Glenn Gould

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2020 15:00
Gośćmi kolejnej audycji z cyklu "Duża Czarna" byli: Stefan Rieger (autor książki "Glenn Gould czyli sztuka fugi") i Marcin Zgliński.
rozwiń zwiń