20:53 CZWÓRKA Czat Czwórki - konsument 15.03.2021.mp3 Prawa konsumenta - sprawdź, co powinieneś wiedzieć (Czat Czwórki/Czwórka)
Kupujesz w internecie, masz 14 dni na zwrot
Z badań prowadzonych przez Unię Europejską wynika, że poziom ochrony konsumentów w Polsce jest dużo niższy niż w innych krajach Paweł Rokicki
- Jako konsumenci mamy szereg praw, z których powinniśmy się nauczyć korzystać - przekonuje Paweł Rokicki z Fundacji Konsumentów. - Od momentu otrzymania towaru mamy 14 dni, żeby odstąpić od umowy sprzedaży zawartej online lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Prawo to jednak nie obowiązuje w sytuacji, kiedy zakupu dokonujemy bezpośrednio u sprzedawcy. Wtedy możemy tylko liczyć na jego dobrą wolę - dodaje ekspert. I zaznacza, że w Polsce mamy dwie podstawy reklamowania towaru. - Jeśli z produktem coś jest nie tak, to możemy skorzystać z rękojmi albo z gwarancji, której zakres określa karta gwarancyjna - wyjaśnia.
Posłuchaj także:
Symulator zagrożeń, które czyhają na nas w sieci
Symulator zagrożeń czyhających na konsumenta w sieci wygląda jak popularny portal społecznościowy: scrollujemy ekran, klikamy w oferty i mamy okazję przekonać się, że tanio nie zawsze oznacza uczciwie Małgorzata Cieloch
Obchodzony 15 marca Światowy Dzień Praw Konsumenta to święto, które upamiętnia przemówienie prezydenta Stanów Zjednoczonych Johna Kennedy’ego wygłoszone w 1962 roku. Sformułował on wówczas cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od 2000 roku. Z tej okazji Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta - pod hasłem "Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci" - przez cały tydzień będzie informować o niebezpieczeństwach, które czyhają w internecie oraz udzielać porad prawnych online. - Skargi, które do nas spływają, zarówno drogą pisemną, jak i przez telefon, liczone są w setkach i głównie dotyczą nieprawidłowości w handlu online, ale też z inwestowaniem online, wyborem szkoły online oraz wakacjami, które z powodu pandemii trudno jest zaplanować - mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK. - Żeby uczulić wszystkich konsumentów, przygotowaliśmy m.in. symulator zagrożeń czyhających na nich w sieci. Warto z niego skorzystać, żeby przekonać się, jak łatwo można dać się oszukać.
Kupujemy mniej, ale stawiamy na jakość
Drugie życie rzeczy. Czy to koniec karnawału konsumpcji?
- Z moich obserwacji wynika, że podejście polskich konsumentów do tzw. świadomego kupowania zmienia się i poprawia - zauważa Katarzyna Salus z "Kupuj odpowiedzialnie". - Kupujemy mniej mięsa, sprawdzamy, skąd pochodzą jajka, stawiamy na lokalne i sezonowe produkty. I to dużo bardziej niż jeszcze kilka lat temu, kiedy w dużej mierze kierowaliśmy się kolorowym opakowaniem i etykietą "towar z importu". Co więcej, takie wybory wcale nie są podyktowane grubością portfela, tylko zdrowym rozsądkiem. Ludzie coraz częściej stawiają na jakość, a nie na ilość. Kupują mniej, za to produkty starczają im na dłużej - dodaje gość Czwórki.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Materiał przygotował: Mateusz Kulik
Goście: Małgorzata Cieloch (rzecznik prasowy UOKiK), Katarzyna Salus ("Kupuj odpowiedzialnie"), Paweł Rokicki (Fundacja Konsumentów)
Data emisji: 15.03.2021
Godzina emisji: 15.08
kul