- Od 14 marca 2024 roku obowiązują przepisy o konfiskacie pojazdu mechanicznego za jazdę po alkoholu.
- Samochód straci kierowca, który będzie miał powyżej półtora promila alkoholu we krwi.
- Jeżeli spowoduje wypadek - do utraty auta wystarczy pół promila. Konfiskata obejmie też m.in. recydywistów.
- W Czwórce o nowych przepisach opowiadają: Dorota Olszewska, prezeska Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, Wojciech Pasieczny, biegły sądowy ds. rekonstrukcji wypadków drogowych, Piotr Dempniak z AlcoSense.
Konfiskata samochodu za prowadzenie po alkoholu - komu grozi?
14 marca 2024 roku wprowadzono przepis, w świetle którego kierowcy grozi konfiskata pojazdu za prowadzenie po alkoholu. Pojazd, np. samochód lub motocykl, stracą osoby, które będą go prowadzić, mając co najmniej półtora promila alkoholu we krwi.
- Takie osoby obligatoryjnie stracą swoje pojazdy. Konfiskata może też grozić osobom, u których badanie wykaże pół promila, jeśli spowodują wypadek - mówi Dorota Olszewska. - W tym wypadku wszystko jest uzależnione od decyzji sądu. Konfiskata obejmie też m.in. recydywistów.
Pijani kierowcy na drogach - jakie są statystyki?
Jak zauważa Wojciech Pasieczny, jest to wyraźny sygnał, że państwo walczy z pijanymi kierowcami. Jednocześnie podkreśla, że wciąż jest ich za dużo na naszych drogach.
- Proszę zwrócić uwagę, że każdego roku zatrzymywanych jest średnio 100 tysięcy nietrzeźwych kierowców. To jest naprawdę potężna ilość - podkreśla. - Jako biegły mogę powiedzieć, że bardzo dużo spraw, które opiniuję, to są kierowcy, którzy spowodowali wypadek, będąc w stanie nietrzeźwym. Co gorsza, niektórzy są także pod wpływem działania narkotyków. Mieszanka alkoholu i substancji odurzających sprawia, że ci są szczególnie niebezpieczni.
Zobacz także:
Konfiskata pojazdu? Jak to ma wyglądać?
Nowe przepisy obowiązują od 14 marca, jednak niektórzy eksperci podkreślają, że właściwie nie ma aktów wykonawczych, które umożliwiłyby nakładanie tego typu kar. Chociaż nowe przepisy dopiero weszły w życie, to w Ministerstwie Sprawiedliwości już trwają prace nad ich zmianą. Resort chce, aby konfiskata auta nie była obligatoryjna, a jednocześnie sądy nadal mogły orzekać o zabraniu samochodu nietrzeźwemu kierowcy.
- Jeszcze potrzebujemy chwilę, żeby to wszystko doprecyzować, by móc później społeczeństwu to wszystko przekazać. Jednak w świetle obowiązujących regulacji, jeśli policja zatrzyma kierowcę w stanie nietrzeźwym, oczywiście jest wniosek do sądu - tłumaczy rozmówca Mateusza Kulika. - Prokuratura wszczyna śledztwo i odbywa się sprawa sądowa. Wtedy sąd podejmuje decyzję o zakazie prowadzenia pojazdów, grzywnie i zapada wyrok pozbawienia wolności - prawdopodobnie w zawieszeniu - bo najczęściej takie zapadają. W tym wypadku dodatkowo dojdzie orzeczenie o konfiskacie samochodu. Według założeń, nasz samochód przepadnie na zawsze i później będzie wystawiony na licytację.
Zobacz także:
Jak się okazuje, takie srogie kary znajdują zrozumienie u kierowców. - Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że jest duża aprobata dla obecnie stosowanych kar - mówi Piotr Dempniak z AlcoSense. - Prawie 55 procent respondentów stwierdziło, że najbardziej skuteczną karą jest zakaz prowadzenia pojazdów. Ponad 40 procent uznało, że jest to odebranie uprawnień i konfiskata samochodu.
17:35 CZWORKA/Reset - konfiskata samochodu za jazdę po pijaku 15.03.2024.mp3 Z ekspertami rozmawiamy o nowych przepisach dotyczących konfiskaty samochodu za jazdę po alkoholu (Reset/Czwórka)
Konfiskata pojazdu - czy występuje w innych krajach europejskich?
Czy nowe przepisy przyczynią się do zmniejszenia zagrożenia na drogach, pokaże czas. Restrykcyjne regulacje obowiązują już w wielu krajach europejskich i spowodowały tam spadek liczby pijanych kierowców.
- 12 krajów europejskich ma podobne przepisy, jeśli chodzi o konfiskatę samochodu. W niektórych z nich, jak w Austrii, konfiskata obowiązuje także za inne przewinienia, np. kiedy kierowca drugi raz zostanie złapany na zdecydowanym przekraczaniu prędkości - tłumaczy Dorota Olszewska. - Przepisy o konfiskacie pojazdów obowiązują także w takich krajach jak Litwa, Słowacja, Słowenia czy też Włochy i Francja. Jednak pamiętajmy, że dużo czynników wpływa na bezpieczeństwo drogowe. Kara sama w sobie nie działa, jeśli nie jest egzekwowana i jeśli nie jest popierana akcją edukacyjną.
***
Tytuł audycji: "Reset"
Prowadzi: Mateusz Kulik
Goście: Dorota Olszewska (prezeska Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego), Wojciech Pasieczny (biegły sądowy ds. rekonstrukcji wypadków drogowych), Piotr Dempniak (autor badań AlcoSense)
Data emisji: 14.03.2024
Godzina emisji: 17.15
aw/wmkor