Pokolenie Z to aktualnie najmłodsze pokolenie dorosłych, zalicza się do niego osoby urodzone po 1995 roku (do 2010). Mimo niewielu lat, które mają na karku, Zetki już obrosły stereotypami - mówi się, że są roszczeniowi, zapatrzeni w siebie, niewspółpracujący i niezdolni stawać oko w oko z przeciwnościami losu. Trzeba jednak pamiętać: nie ma jednego "typowego Zetki". Są za to konkretni ludzie, których napędzają zupełnie różne rzeczy.
Czym Zetki różnią się od starszych pokoleń?
Z pewnością trzeba przyznać, że ich podejście do życia różni się od tego cechującego starsze pokolenia. Z raportu "Mapa aspiracji młodych. Co motywuje pokolenie Z" wynika, że młodzi wyposażeni są też w supermoce. Analitycy, wykorzystując narzędzie psychometryczne Reiss Motivation Profile® (RMP), wzięli pod uwagę 16 uniwersalnych motywatorów wewnętrznych. Wykazano różnice w aż 9 z 16 potrzeb:
- Jedzenie - nie tylko jedzą żeby, żyć, ale też żyją, aby jeść. Jedzenie traktują jako ważne doznanie życiowe. Ta potrzeba traktowana jest jednak szerzej - określając Zetki mianem głodnych, powinniśmy myśleć o nich jako o "głodnych przeżyć i doznań".
- Uznanie - potrzebują większej akceptacji i pozytywnej oceny od bliskich i środowiska
- Spokój - jest szczególnie ważny dla młodych kobiet, szukają stabilności i przewidywalności
- Niezależność - tę mocno cenią młodzi mężczyźni - dążą do samodzielności
- Honor - zetki przywiązują mniejszą uwagę do tradycyjnych zasad - stawiają na elastyczność i kreatywność. Potrzebują widzieć sens w działaniu, a nie bezrefleksyjne poddanie się regułom.
- Kontakty społeczne - wolą mieć mniejsze grono dobrych, sprawdzonych znajomych, niż wielkie towarzyskie sieci. Cenią prywatność i dystans
- Idealizm - stawiają na rozwój osobisty, są bardziej pragmatyczni
- Rodzina - nie dążą do szybkiego zakładania rodzin, choć cenią wsparcie rodziców
- Władza - ich ambicje rzadziej koncentrują się na karierze i przywództwie, a bardziej na realizacji zadań i skutecznym działaniu.
Zobacz także:
Supermoce Zetek
"Mapa aspiracji młodych" wskazuje na mocne cechy najmłodszych dorosłych. To:
- otwartość na zmiany
- elastyczność
- kreatywność
Są to atuty, które można wykorzystać np. w miejscu pracy. - Zrozumienie potrzeb młodych ludzi to klucz do ich zaangażowania i sukcesu w zróżnicowanych zespołach. Ich supermoce mogą być ogromnym atutem dla pracodawców, którzy potrafią je dostrzec i wykorzystać, ale mogą też stać się ich siłą napędową przy wchodzeniu na rynek z własnymi pomysłami biznesowymi - zauważa Anna Bichta, prezeska Fundacji THINK!.
Czytaj też:
Wykorzystując supermoce Zetek warto patrzeć również na ich potrzeby - tworzyć środowiska otwarte na eksperymentowanie i innowacje. Eksperci wskazują, że starsze pokolenia, wykazując się otwartością na zmiany, wspólnie z młodymi mogą wypracować efektywną, a nawet efektowną, współpracę międzypokoleniową.
W Czwórce też zwracamy się w stronę pokolenia Z, doceniając ich atuty, widząc kreatywność i innowacyjność. Posłuchaj audycji "Pokój Marty", w której transmitowaliśmy spotkanie z "Pokoju na lato" z cyklu "Mity, w które uwierzyliśmy". Justyna Dżbik-Kluge i jej goście zmierzyli się ze stereotypowym hasłem "młody i głupi".
Badanie "Mapa aspiracji młodych" zostało zrealizowane przez RMP Polska Instytut Durkalskiego Sp. z o.o. oraz Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! w partnerstwie merytorycznym z Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga dzięki środkom finansowym Citi Foundation.
***
pj/źr. Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!