Świat internetu jest światem ogromnych możliwości, ale też wielu zagrożeń - cyberbezpieczeństwo, to ważna kwestia, o którą powinniśmy się troszczyć. Okazuje się, że mogą o nas zadbać też producenci usług, z których korzystamy w sieci i nie są to tylko banki, służbowe konta email, etc. Właściciele popularnej platforma gier Roblox podjęli decyzję o konieczności weryfikacji wieku swoich użytkowników. Każdy gracz, by mieć dostęp do funkcji czatu, będzie musiał, za pomocą funkcji rozpoznawania twarzy, poddać się jej. Wdrożono też czaty oparte na wieku, aby ograniczyć komunikację między osobami dorosłymi, a nieletnimi.
Czat na Robloxie dostępny po weryfikacji
U podstaw wprowadzenia nowych rozwiązań leżą niestety sytuacje trudne. Mowa o pozwach złożonych przeciwko firmie Roblox w związku z jej przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa dzieci i oskarżeniami o zachowania uwodzicielskie, do których dochodziło na platformie. Żaden nieletni nie powinien być na takie zachowania narażony.
We wrześniu 2025 ogłoszono cel działań - udostępnienie technologii szacowania wieku wszystkim użytkownikom. Aktualnie Roblox staje się pierwszą platformą internetową, która wymaga weryfikacji wieku przed uzyskaniem dostępu do czatów.
Nowe funkcje już w grudniu w wybranych krajach
Twórcy zapowiadają, że nowe zasady będą funkcjonowały już od grudnia w wybranych krajach - Australia, Holandia, Nowa Zelandia. Od stycznia weryfikacja będzie wymagana również w Stanach Zjednoczonych i na innych rynkach. Wcześniej można wszystko przetestować - funkcja weryfikacji wieku za pomocą rozpoznawania twarzy będzie dostępna jako dobrowolna.
Kolejnym ruchem Robloxa jest stworzenie Centrum Bezpieczeństwa, które ma być źródłem informacji dla rodziców i opiekunów, gdzie znajdą oni jasne wskazówki i narzędzia pomagające im konfigurować kontrolę rodzicielską, wpierać dzieci w korzystaniu z platformy i sieci.
Dla bezpieczeństwa nieletnich i rozwoju ich kompetencji cyfrowych
Rozwiązania wprowadzane przez firmę Roblox mają za zadanie chronić dzieci przed treściami niedostosowanymi do ich wieku, szkodliwymi, nielegalnymi, ale także przed interakcjami wysokiego ryzyka. Jednocześnie firma marzy, by dalej rozwijać kompetencje cyfrowe najmłodszych.
Zdjęć użytych do weryfikacji twarzy Roblox nie będzie przechowywać, będą one natychmiast usuwane. Po procesie rozpoznania wieku gracz zostanie przydzielony do jednej z sześciu grup: poniżej dziewięciu lat, od 9 do 12 lat, od 13 do 15 lat, od 16 do 17 lat, od 18 do 20 lat lub od 21 lat wzwyż.
***
pj