X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Terminator", czyli jak zrobić coś z niczego

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2014 09:30
Kopalnia cytatów, nowatorskie rozwiązania w dziedzinie efektów specjalnych i on, Arnold Schwarzenegger, w roli elektronicznego mordercy. W tym roku mija 30 lat od premiery "Terminatora" Jamesa Camerona.
Audio
  • Efekty specjalne w "Terminatorze" - liczy się pomysłowość, a nie kosmiczny budżet (Czwórka/Czwarty wymiar)
W tytułowej roli w Terminatorze wystąpił Arnold Schwarzenegger, późniejszy gubernator Kalifornii
W tytułowej roli w "Terminatorze" wystąpił Arnold Schwarzenegger, późniejszy gubernator KaliforniiFoto: mat. prasowe

Kiedy w 1984 roku padł pierwszy klaps na planie "Terminatora", mało kto chyba przypuszczał, że 24 lata później film zostanie włączony do National Film Registry, czyli zbioru obrazów uznanych za dziedzictwo kulturowe Stanów Zjednoczonych, i będzie przechowywany w Bibliotece Kongresu dla przyszłych pokoleń.

Na realizację opowieści o cyborgu XXI wieku, który cofa się w czasie, by zgładzić matkę przyszłego lidera opozycji, reżyser miał zaledwie 6 i pół miliona dolarów. - To nie przeraziło Camerona, bo przez lata pracował jako asystent specjalisty od efektów w filmach Rogera Cormana, mistrza kina taniego i szybkiego - opowiada Bartosz Sztybor. - Dlatego też od razu narzucił sobie ograniczenia budżetowe i zrezygnował z użycia, tak popularnych wówczas, blue boxa oraz z komputerowo sterowanych kamer.

Zdecydował się na tańsze rozwiązania: animację poklatkową oraz tylną projekcję. - W "Terminatorze 1" najciekawsze sceny to te, które rozgrywają się w przyszłości, czyli walka ludzi z cyborgami. Cameron wykorzystał w niej minaturowe postaci oraz maszyny z przyszłości - mówi krytyk filmowy. - Niestety z braku pieniędzy nie mógł pozwolić sobie na zbudowanie dużego planu, dlatego elementy scenografii w zminiaturyzowenej wersji wykonał z kartonu i z gipsu oraz wykorzystał głębię ostrości.

"Odyseja kosmiczna" - arcydzieło sztuki wizualnej >>>

W takiej przestrzeni kręcono także sceny z udziałem prawdziwych aktorów. - Reżyser wykorzystał znaną w latach 50. tylną projekcję - tłumaczy ekspert "Czwartego wymiaru". - Na pierwszym planie zrobił niewielką scenografią pokazującą rozłupane mury i skradających się pomiędzy nimi ludzi, natomiast w tle puścił z projektora nagrany wcześniej film. Osiągnął naprawdę imponujący efekt, unikając wszelkich niedociągnięć.

"Terminator" doczekał się kontynuacji. W 1991 roku na ekrany film wszedł "Dzień sądu ostatecznego". Tym razem budżet produkcji wyniósł 102 miliony dolarów.

Kolejne części pojawiły się już po roku 2000, a premiera najnowszej planowana jest na 2015. Jej reżyserem jest Alan Taylor, twórca "Thora" oraz wielokrotnie nagradzanych seriali "Gra o tron", "Rzym" i "Mad Men".

(kul/pj)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Scenograf musi mieć otwartą głowę

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2013 09:30
W słownikowej definicji "scenografia" to plastyczna oprawa filmu, sztuki teatralnej, widowiska operowego, baletowego lub telewizyjnego. Dzięki nowym technologiom praca w tej branży to nie tylko duże wyzwanie, ale i prawdziwa przyjemność.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Martin Scorsese - mistrz od efektów specjalnych

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2014 08:00
"Wilkiem z Wall Street" Martin Scorsese udowodnił, że trzyma rękę na pulsie współczesnej kinematografii. Trzy lata temu pokazał, że świetnie orientuje się także w nowych technologiach. Film "Hugo i jego wynalazek" otrzymał 11 nominacji do Oscara i 5 statuetek, w tym za najlepszą scenografię oraz efekty specjalne.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Anna Kazejak: największą satysfakcję sprawia mi dobrze zrobiony film

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2014 10:00
Dała się poznać jako uczestniczka filmowego projektu "Oda do radości", jej pełnometrażowy debiut "Skrzydlate świnie" ubiegał się m.in. o Złote Lwy, zaś najnowszy film Anny Kazejak, "Obietnica", powalczy na Berlinale.
rozwiń zwiń