X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Atari, Commodore, ZX Spectrum. Jak rodziły się polskie gry?

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2020 11:44
Współczesnych twórców do dziś fascynują komputery, które miały duże ograniczenia, na przykład w sferze kolorów - mówił Piotr Marecki, współautor książki "Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce"
Audio
  • O książce "Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce" i historii komputeryzacji i programowania w Polsce opowiada Piotr Marecki (Pierwsze słyszę/Czwórka)
Książka Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce
Książka "Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce"Foto: Kamil Jasieński/Czwórka

Początek gamingowej "cyfryzacji" w Polsce to końcówka lat 80. i początek 90. ubiegłego stulecia. - Mieliśmy w tej kwestii spore opóźnienie, bo w krajach zachodnich ludzie mieli komputery w domach dekadę wcześniej - mówił Piotr Marecki, autor książki. - Ale z drugiej strony, dzięki temu działo się u nas dużo ciekawych rzeczy.

W książce Piotr Marecki opisuje pierwszą generację komputerów osobistych, ośmiobitowych, które pojawiły się na polskim rynku, czyli Atari, Commodore, Zx Spectrum. - Wtedy ludzie zaczęli kombinować, działać twórczo, programować – mówił gość Kamila Jasieńskiego. - Komputery stanowiły wówczas sacrum, były tak ciężko dostępne i ekstremalnie drogie. Ludzie programowali więc na kartkach papieru.

ZOBACZ TAKŻE Komputer lepiej rozpozna depresję niż psycholog >>>

I być może dlatego początki programowania w Polsce to właściwie klony zagranicznych tytułów. - To były dwa fenomeny. Pierwszym był nasz gamedev. Nikt wówczas programowania nie uczył, a u nas robili to bardzo młodzi ludzie, na etapie szkół podstawowych - mówił gość Czwórki, przytaczając historię - Gamedev się później profesjonalizował i dziś to jedna z bardzo prężnych marek polskich znanych na świecie.

ZOBACZ TAKŻE Jak kochają gracze komputerowi? >>>

Mówił także o polskiej demoscenie, czyli świecie "zorganizowanej anarchii", w którym programiści tworząc programy demonstracyjne, sprawdzają możliwości danych komputerów. - Robią to z czystej pasji, nie dla pieniędzy. Są przywiązani do konkretnych modeli, jedni do Atari, inni np. do Amigi. Poświęcają długie miesiące. Wiem też, że z tej przyczyny rozpadają się związki a nawet małżeństwa - mówił Piotr Marecki. - Ci ludzie to najlepsi z najlepszych, wymyślają rzeczy, na które nie wpadł nawet producent danego komputera. 

Gość Czwórki opowiadał o historii pierwszych Atari w naszym kraju, mówił też o początkach rodzimego gamedevu i roli ówczesnej prasy branżowej w rozwoju tego rynku. Czy wszyscy twórcy gier się do nich dziś przyznają? Jaki był wpływ demosceny na gry? I co autorzy gier z lat 80. oraz 90. robią dzisiaj? 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: Piotr Marecki (współautor książki "Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce")

Data emisji: 14.01.2020

Godzina emisji: 8.16

kd


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zwierzęta na antybiotykach. W polskich hodowlach jest źle

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2020 09:46
- Dwa lata temu Polska była na drugim miejscu w Europie pod względem zużycia antybiotyków tzw. krytycznie ważnych, czyli tych najsilniejszych - mówiła Małgorzata Szatkowska, prezes fundacji Compassion Polska.
rozwiń zwiń