X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nowe Technologie

Big Data: duży potencjał, duże wyzwanie

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2013 11:53
78 procent polskich menedżerów IT uważa, że Big Data będzie głównym elementem strategii ich firm w ciągu najbliższych 5 lat. Takie wnioski przynosi najnowsze badanie firmy Cisco.
Big Data: duży potencjał, duże wyzwanie

Każdego dnia smartfony, kamery, czujniki, inteligentne urządzenia pomiarowe oraz inne, połączone z siecią urządzenia, generują olbrzymie ilości informacji, które w połączeniu z informacjami z tradycyjnych źródeł tworzą „lawinę danych”. Dane te stanowią dla firm potencjalne źródło kluczowych informacji. Jednak wyniki najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Cisco pokazują, że zarówno specjaliści IT jak i osoby odpowiedzialne za biznesową strategie firm, nie są jeszcze w stanie wyciągać strategicznych wniosków z danych, jakimi dysponują.

Badanie Cisco® Connected World Technology Report (CCWTR) przeprowadzono wśród 1800 specjalistów IT z 18 krajów, w tym z Polski, sprawdzając m.in. gotowość sektora IT na zmiany i wyzwania oraz identyfikując strategiczny potencjał projektów Big Data i technologiczne braki utrudniające ich realizację.

Wyniki badania pokazują, że mimo iż większość firm zbiera, przechowuje i analizuje dane, to jednak wiele z nich boryka się z problemami biznesowymi oraz technologicznymi związanymi z Big Data. Na przykład, ponad 60 procent respondentów zgadza się z tezą, że Big Data może pomóc w podejmowaniu kluczowych decyzji oraz poprawić konkurencyjność ich firm, ale tylko jedna czwarta, zarówno w Polsce jak i na świecie, przyznaje, że potrafi wydobywać strategiczne informacje z posiadanych obecnie danych.

Big Data – duży potencjał, duże wyzwanie

  • Ponad dwie trzecie menedżerów IT potwierdza, że Big Data będzie strategicznym priorytetem dla ich firm w 2013 roku oraz w kolejnych pięciu latach. Najwyższe wyniki uzyskano w Argentynie (89 procent), Chinach (86 procent), Indiach (83 procent), Meksyku i Polsce (po 78 procent).

Co jest potrzebne? W Polsce połowa badanych uważa, że potrzebuje strategicznego planu, aby wykorzystać możliwości Big Data.

Wpływ na IT

  • Big Data zwiększa rolę IT - więcej strategii, więcej partnerstwa
  • Big Data daje działom IT możliwość tworzenia wartości dodanej oraz wzmacniania relacji z innymi jednostkami biznesowymi. Projekty Big Data mogą pomóc działom IT w umocnieniu ich strategicznej pozycji w ramach organizacji.
  • W Polsce 66 procent badanych (na świecie 73 procent) uznało, że za strategię Big Data odpowiada dział IT. Respondenci uznali jednak, że w prowadzeniu projektów Big Data uczestniczyć będą także inne działy, w tym finansowy, R&D, operacyjny, inżynierski oraz marketing i sprzedaż.


Big Data a personel IT
Wiele firm zaczyna zauważać, że projekty Big Data obejmują różne sektory biznesu, przez co wymagają wyższego poziomu współpracy wewnątrz organizacji. Ponadto, pomimo znacznego zaangażowania technologii przy projektach Big Data, nadal ważnym czynnikiem są ludzie z ich umiejętnościami oraz wyobraźnią i kreatywnością, pozwalającymi w pełni zrozumieć potencjał analizowanych danych. Z tego też względu rośnie zapotrzebowanie na wysokiej klasy specjalistów IT (tzw. „data scientists”), potrafiących spośród surowych danych wydobyć te informacje, które będą miały kluczowe znaczenie dla strategii firmy, a ponadto przedstawić je w kreatywny i obrazowy sposób.
• W Polsce 85 procent menedżerów IT stwierdziło, że projekty Big Data będą miały pewien lub nawet znaczący wpływ na personel IT (przy średniej światowej wynoszącej 78 procent).

Big Data a wzrost inwestycji w IT

  • Ponad połowa respondentów – zarówno w Polsce, jak i na świecie – uważa, że Big Data zwiększy budżety IT w ich organizacjach. Związane jest to z nakładami na nowe rozwiązania technologiczne, personel oraz niezbędną wiedzę ekspercką.
  • 87 procent ankietowanych w Polsce odpowiedziało, że realizacja wszystkich lub części projektów Big Data będzie wymagać skorzystania z możliwości, jakie oferuje cloud computing.
  • 38 procent polskich menedżerów IT szacuje, że obciążenie ich sieci w przeciągu najbliższych dwóch lat wzrośnie dwukrotnie. 27 procent z nich uważa, że nawet trzykrotnie.
  • 45 procent badanych w Polsce (41 procent na świecie) stwierdziło swoją gotowość na znaczny wzrost ruchu w sieci.

10 procent ankietowanych w Polsce odpowiedziało, że potrzebuje lepszej polityki IT oraz bezpieczeństwa, zaś 33 procent zadeklarowało, że potrzebuje większej przepustowości sieci.

Problemy w uzyskaniu informacji o strategicznym znaczeniu
Menedżerowie IT zwrócili uwagę na kilka przeszkód, które mogą stanąć na drodze do wdrożenia rozwiązań Big Data.

  • W Polsce największe obawy wzbudzają: bezpieczeństwo danych (27 procent), brak budżetu (19 procent) oraz brak personelu IT i odpowiedniej wiedzy eksperckiej (po 14 procent).
  • Ponad jeden na czterech respondentów na świecie (27 procent) za główną obawę uznał konieczność zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa oraz zarządzanie ryzykiem. Zwracano przy tym uwagę na znaczny wzrost ilości przetwarzanych danych, wiele sposobów dostępu do nich oraz ewentualne problemy z zapewnieniem odpowiedniego budżetu na zabezpieczenia jako podstawowe wyzwania stojące przed projektami Big Data.
    • Problemy z bezpieczeństwem najczęściej były wskazywane w Chinach (45 procent), Indiach (41 procent), USA (36 procent) i Brazylii (33 procent).

„Dane w ruchu” - dodatkowe źródła danych oferują nowe możliwości
Ważnym, ale często niewykorzystywanym źródłem informacji są dane generowane w czasie rzeczywistym przez różnego rodzaju urządzenia, czujniki czy kamery wideo. Cisco dane te określa mianem Data in Motion („Dane w ruchu”). Sieć może dostarczyć przydatnych informacji kontekstowych dla tego rodzaju danych, dotyczących osób lub urządzeń oraz ich statusu i dostępności. Bardzo dobrym przykładem, gdzie komunikacja urządzenie-urządzenie (machine-to-machine) oraz Data in Motion ma szczególne znaczenie, są wszelkiego rodzaju systemy automatyki przemysłowej. Według Cisco Visual Networking Index Global Mobile Data Traffic Forecast 2012-2017, liczba połączeń urządzenie-urządzenie w 2017 roku osiągnie poziom 1,7 miliarda.

  • 71 procent polskich respondentów (na świecie 73 procent) planuje włączyć dane dostarczane z cyfrowych czujników, urządzeń pomiarowych, kamer wideo oraz innych inteligentnych urządzeń do swoich planów Big Data.
  • Jednak tylko 16 procent badanych w Polsce (i 33 procent na świecie) ma skonkretyzowany plan wykorzystania tych nowych źródeł danych.


Zalew danych: Jakie są najpowszechniejsze źródła danych?

Obecnie zapisywanych i wykorzystywanych jest wiele rodzajów informacji. Część z nich jest ustrukturyzowana, część nie.

Biorący udział w badaniu polscy menedżerowie IT jako najpopularniejsze źródła danych wymienili:

  • dane bieżące (84 procent)
  • dane historyczne (58 procent)
  • dane z systemów monitoringu oraz czujników (46 procent)
  • dane przetwarzane w czasie rzeczywistym (25 procent).
  • Kraje o najwyższym poziomie wykorzystania danych przetwarzanych w czasie rzeczywistym to: Indie (62 procent), USA (60 procent) oraz Argentyna (58 procent).
  • 31 procent przechowywanych danych to informacje nieustrukturyzowane, takie jak materiały wideo.


Informacje o badaniu
Najnowsza edycja badania 2012-2013 Cisco Connected World Technology Report została przeprowadzona na zlecenie Cisco przez InsightExpress, niezależną firmę analityczną z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Globalne badania zostały podzielone na dwie części: pierwsza skupiała się na studentach i pracownikach w wieku od 18 do 30 lat, druga część obejmowała specjalistów IT. W obu częściach ankietowano po 100 respondentów z każdego z 18 badanych krajów: USA, Kanady, Meksyku, Brazylii, Argentyny, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Holandii, Rosji, Polski, Turcji, Republiki Południowej Afryki, Indii, Chin, Japonii, Korei Południowej oraz Australii.

Badanie Generacji Y

Pierwsze badanie 2012-2013 Cisco Connected World Technology Report (CCWTR) wykazało, że 90 procent ankietowanych osób z pokolenia Y (wyż demograficzny z lat 1986-1995) przyznało się do wykorzystywania smartfonów do sprawdzania poczty elektronicznej, aktualnych informacji oraz komunikacji za pomocą portali społecznościowych, często zanim jeszcze wstaną z łóżka. Wyniki raportu pokazują, że generacja Y używa Internetu i urządzeń mobilnych do łączenia się z otaczającym ich światem. Jest to jedna z przyczyn olbrzymiego wzrostu ilości danych, których źródłem są smartfony, czujniki, kamery wideo oraz inne urządzenia podłączone do sieci.



autor: Robert Kamiński

Zobacz więcej na temat: big data cisco firma raport

Czytaj także

Turystyczne Big Data

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2013 13:18
Jak wynika z niezależnego, globalnego raportu opublikowanego w dniu dzisiejszym, Big Data ma ogromny potencjał pozwalający na przekształcenie sposobu świadczenia usług przez firmy z branży turystycznej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Big Data i retargeting napędzają sprzedaż w Internecie

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2013 06:03
Obecnie ludzkość potrafi wygenerować w ciągu 2 dni tyle informacji, ile wytworzyła od początków cywilizacji do 2003 roku. Tak duża ilość danych powoduje, że w USA już 24 proc. firm gromadzi „big data”, by po dokonaniu szczegółowej analizy, poznać wzorce zachowań swoich klientów. Dzięki temu mogą one lepiej dopasowywać przekazy marketingowe do ich potrzeb.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Big Data dla każdego

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2013 10:00
Według ostatnich badań firmy Gartner, 42 procent liderów IT zainwestowało już w technologię Big Data lub planuje to zrobić w ciągu najbliższego roku.
rozwiń zwiń