Nowe Technologie

Rynek outsourcingowy w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2013 04:55
Jak wynika z najnowszego raportu Information Services Group, wartość kontraktów w sektorze nowoczesnych usług biznesowych w regionie EMEA w pierwszym półroczu 2013 r. spadła o 15 proc. rok do roku. Polski sektor w raporcie jest odporny na kryzys.
Rynek outsourcingowy w Polsce

- Europa Środkowo-Wschodnia, ze wzrostem na poziomie 10 procent, jest jednym z liderów wzrostów wydatków IT w sektorze usług dla branży finansowej w całym regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Polska sta­ła się również kluczową europejską lokalizacją , w której lokują swoje centra firmy oferujące usługi z zakresu ITO - tłumaczy Przemysław Berendt, Wiceprezes ABSL.

  • Jak wynika z danych ABSL, polski sektor nowoczesnych usług dla biznesu utrzymuje silną tendencję wzrostową. Od stycznia 2012 przybyło 70 nowych centrów, a liczba zatrudnionych wzrosła o 23,5 tys. osób. Wyjątkowo dynamicznie rozwija się rynek usług dla sektora finansowego, w którym pracuje już blisko 30 tys. osób, a w przeciągu 5 lat liczba ta może wzrosnąć o kolejnych kilkadziesiąt tysięcy zatrudnionych.
  • ISG Outsourcing Index to przegląd sytuacji na rynku outsourcingowym na świecie. Jak wynika z zawartych w nim danych, wartość kontraktów (Actual Contract Value) w sektorze dla regionu EMEA (Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki) w drugim kwartale 2013 r. zmalała aż o 16% kwartał do kwartału.
  • Obecnie ich wartość w regionie wynosi 2,0 mld USD. Branże BPO (Business Process Outsourcing) oraz ITO (Information Technology Outsourcing) również odnotowały straty. W porównaniu z pierwszym półroczem 2012 r wartość kontraktów w obu segmentach spadła o 27%. Dane te nie są optymistyczne, jednak jak się okazuje, nie mają one przełożenia na polski rynek nowoczesnych usług dla biznesu, który nie odczuł zmniejszenia liczby kontraktów.

Dobre wyniki polskiego outsourcingu

Obecnie Polska dominuje w Europie Środowo-Wschodniej pod względem liczby osób pracujących w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu. Średnioroczny wzrost zatrudnienia w tym sektorze pozostaje na poziomie 20% i jest najbardziej stabilny na tle wszystkich państw regionu. Jak wynika z szacunków ABSL, w centrach usług z zagranicznym kapitałem pracuje już 110 tys. osób. Ponadto, jak wskazuje ABSL, Polska jest jednym z europejskich liderów branży usług dla sektora finansowego. Aktualnie liczba zatrudnionych w centrach z zagranicznym kapitałem świadczących usługi na rzecz sektora finansowego wynosi co najmniej 27 tys. osób.

Podczas gdy dane z raportu Information Services Group ukazują spadek wartości outsourcingu IT w całym regionie EMEA, w Polsce wśród klientów firm z sektora usług finansowych, rosnącą popularnością cieszą się właśnie procesy z tego obszaru. Wydatki przedsiębiorstw typu BIFS (banking, insurance, financial services) na IT mają osiągnąć w latach 2011-2016 średniorocznie ponad 6% wzrost, co da Polsce pozycję wicelidera wśród krajów EMEA (State of Outsourcing, HfS, KPMG, 2013).

  • Dobrą sytuację na rynku outsourcingu w Polsce potwierdzają firmy, które znalazły się w czołowej 15 dostawców usług ITO na świecie. Przykładem mogą być polskie centra firmy Capgemini, która  intensyfikuje procesy rekrutacyjne i planuje przyjąć 200 – 300 dodatkowych osób w Katowicach, a także ponad 300 nowych pracowników w Krakowie. W całej Polsce Capgemini zatrudnia już ponad 5300 osób i jest drugim największym zagranicznym inwestorem z sektora nowoczesnych usług dla biznesu w naszym kraju.

Według ekspertów ABSL rynek usług dla biznesu w Polsce nadal będzie rozwijał się bardzo dynamicznie. Prognozowane zwiększenie zatrudnienia o kilkadziesiąt tysięcy miejsc będzie wynikiem nie tylko rozwoju istniejących już firm, ale również aktywność tych, które dopiero na krajowym rynku się pojawią. Sektor nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce wszedł w fazę dojrzałości, jest stabilnym i sprawdzonym miejscem prowadzenia działalności.



autor: Cezary Tchorek-Helm

Czytaj także

Każda firma się boi

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2013 10:12
Wg badania IDC Analysis Perspective Worldwide Security Products z końca 2012, prawie 50 proc. firm uważa, że ich infrastruktura IT jest podatna na atak. Powoduje to wzrost wymagań wobec rozwiązań bezpieczeństwa korporacyjnego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Uwięzieni w cyfrowym średniowieczu

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2013 11:36
Europejscy liderzy biznesowi nie są jeszcze w pełni przygotowani na erę cyfryzacji. 63 proc. z nich przyznaje, że nie są gotowi na cyfrową transformację – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Ricoh.
rozwiń zwiń