Nowe Technologie

List polecony nie tylko do skrzynki, ale też elektronicznie

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2020 16:00
Od 2021 roku będzie można odbierać i wysyłać urzędową korespondencję poleconą bez konieczności chodzenia na pocztę. Projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych (e-doręczeniach) rząd przyjął już pod koniec września zeszłego roku. Koniec kadencji spowodował jednak, że formalnie musiał on być jeszcze raz potwierdzony przez obecną Radę Ministrów, co właśnie się stało.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/GaudiLab

Osoby, które wolą kontaktować się z urzędem przez internet będą mogły skorzystać z możliwości otrzymywania i wysyłania korespondencji drogą elektroniczną. A więc bez konieczności wizyty na poczcie.

– Dla wielu to na pewno będzie rewolucja. Osobom, które będą chciały korzystać z tradycyjnej, papierowej korespondencji, pozostawiamy oczywiście taką możliwość – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Oficjalna skrzynka milowa

Według zatwierdzonego projektu ustawy – elektroniczne doręczenie zyska taką samą moc, jak pismo wysłane przesyłką poleconą.


nastolatek komputer internet sieć 1200.jpg
"Uważaj, co wrzucasz do sieci". Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega przed sextingiem

Sam obieg korespondencji będzie się odbywał za pośrednictwem operatora wyznaczonego, jakim do 2025 roku jest Poczta Polska.

Co trzeba będzie zrobić, by korzystać z możliwości elektronicznego otrzymywania i wysyłania korespondencji do urzędu? Zadeklarować to online. Po takiej deklaracji nasz e-mail trafi do tzw. bazy adresów elektronicznych, a my dostaniemy specjalny elektroniczny adres (skrzynkę e-doręczeniową), który będzie nam służył do wymiany elektronicznej korespondencji z urzędami. W praktyce będzie to działać podobnie jak skrzynka mailowa tyle, że oficjalnie uznana i odpowiednio zabezpieczona.

babcia senior internet komputer technologie 1200.jpg
Przybędzie spraw, które załatwiamy bez wychodzenia z domu. Coraz więcej e-usług

E-doręczenia dobrowolne i darmowe

Co z tymi, którzy korespondencję urzędową chcą odbierać tak jak dotąd, a więc w formie papierowej. – Dla nich nic się nie zmieni. Jeśli ktoś nie zadeklaruje chęci korzystania z e-doręczeń, korespondencję będzie dostawał jak dotąd – dostarczoną przez listonosza, w kopercie – tłumaczy minister Zagórski.

Co ważne, usługa doręczenia elektronicznego będzie nie tylko dobrowolna, ale i darmowa. E-doręczenie będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. Będzie to prosty i wygodny sposób komunikowania się obywateli z urzędami.

shutterstock_internet 1200.jpg
Pierwsza na świecie usługa rządowo-facebookowa startuje w konkursie

Usługa rusza w tym roku

Głównym celem tego projektu jest oszczędność czasu i lepsze tempo załatwianie spraw. Według potwierdzonych dziś założeń – ustawa zacznie obowiązywać od 1 października 2020 r., z pewnymi wyjątkami, w tym dotyczącymi korespondencji sądowej, które wejdą w życie nieco później.

 

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Czytaj także

"Uważaj, co wrzucasz do sieci". Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega przed sextingiem

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2020 16:22
Ministerstwo Cyfryzacji wraz z NASK i youtuberem Reżyser Życia ostrzegają nastolatków oraz ich rodziców przed sextingiem, czyli przesyłaniem swoich nagich zdjęć różnym osobom przez internet. Pretekstem do poruszenia tematu była premiera kilkunastominutowego filmu "Uważaj, co wrzucasz do sieci" w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
rozwiń zwiń