!-- OneTrust Cookies Consent Notice start for polskieradio.pl -->
Polskie Radio Dzieciom

Jak trening umiejętności społecznych umożliwia rozwiązanie konfliktowych sytuacji

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2021 22:10
Zdarza się, że doświadczając sytuacji konfliktowych nie wiemy, jak się zachować. Problem ten dotyczy także osób młodszych i dzieci, które mogą być narażone na hejt i wyśmiewanie w przedszkolu, szkole lub w internecie. W rozwiązaniu takich przypadków pomocny jest trening umiejętności społecznych, dzięki któremu uczymy się m.in. komunikować z innymi i rozpoznawać swoje emocje. Edukację w tym zakresie można rozpocząć już od wczesnych lat życia poprzez uczestniczenie w warsztatach oraz rozwiązywanie specjalnie przygotowanych zestawów ćwiczeń z książki "Naucz mnie jak radzić sobie z emocjami, komunikować się, znaleźć przyjaciół", współautorstwa Damiana Berenta, gościa "Strefy Rodzica".
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/ Ruslan Huzau

Negatywne zachowanie w stosunku do kogoś może objawiać się np. dokuczaniem, przezywaniem czy ośmieszaniem. Dzięki treningowi umiejętności społecznych dziecko ma szansę nauczyć się rozwiązywać konfliktowe sytuacje i asertywnie formułować swoją opinię oraz poznaje swoje uczucia i oczekiwania, przez co jest w stanie wyznaczyć granice i odpowiednio zareagować w przypadku ich przekroczenia przez inne osoby. Jeśli chodzi o hejt w sieci, dobrze jest poinformować młodsze osoby, aby nie wdawały się w internetowe dyskusje, nie odpowiadały na agresję, zgłaszały niewłaściwe komentarze, ale także wiedziały czym różni się hejt od konstruktywnej krytyki. 

Posłuchaj
59:22 2021_09_22 21_00_00_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 22 września godz. 21:00

Kształcenie wspomnianych umiejętności można rozpocząć od nauki dziecka proszenia o pomoc i mówienia głośno, gdy jemu lub innej osobie dzieje się krzywda. Dobrze jest także wytłumaczyć różnicę między zabawą, a wyśmiewaniem kogoś oraz powiedzieć, jak należy zachować się w konfliktowej sytuacji. Oznaczać to może m.in. użycie prostych komunikatów wyrażających swoje uczucia i sprzeciw wobec danego zachowania. Korzystne jest, aby dziecko wiedziało, jak odczytać intencję drugiej osoby, np. poprzez naukę komunikacji niewerbalnej przy użyciu zdjęć scen i postaci, których następnie dokonuje się analizy pod względem mimiki twarzy i mowy ciała. 

Posłuchaj
59:22 2021_09_22 21_00_00_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 22 września godz. 21:00

W przypadku, kiedy ktoś dokucza dziecku, dobrze, aby wiedziało ono czym jest asertywność i jak ją wykorzystać. – Tutaj uczymy, jak prezentować swoje zdanie i jak nie ulegać wpływom innych. Zapoznajemy dzieci z pojęciem asertywności, kształtujemy umiejętność rozpoznawania, stosowania zachowań asertywnych – powiedział Damian Berent. Co więcej, osoby młodsze mogą nauczyć się także, jak reagować na przegraną np. podczas zabawy. Z racji tego, że dzieci lubią rywalizować, pomóc im w tym mogą rodzice, którzy poprzez swoje słowa i działania pokażą, że nie zawsze można wygrywać i nie ma w tym nic złego. 

Posłuchaj
58:35 2021_09_22 22_00_07_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 22 września godz. 22:00

Trening umiejętności społecznych można zacząć także od nauki rozpoznawania sytuacji, w których jesteśmy ośmieszani. Częstym powodem do mówienia przykrych komentarzy wśród dzieci jest np. inna sytuacja materialna drugiej osoby. Dlatego dobrze porozmawiać z nimi na ten temat i wytłumaczyć, jakie negatywne skutki mogą wyniknąć z bycia dla kogoś niemiłym. Z drugiej strony, możemy także zadbać o zbudowanie u dziecka poczucia własnej wartości, czyli zaufania do siebie i swoich umiejętności oraz przekonania, że jest w stanie poradzić sobie w nieprzyjemnych sytuacjach. Jednym z ćwiczeń wzmacniających poczucie własnej wartości jest napisanie na kartce trzech dobrych cech drugiej osoby, a następnie wręczenie jej ich.

Scenariusze z książki „Naucz mnie jak radzić sobie z emocjami, komunikować się, znaleźć przyjaciół” można realizować także z dzieckiem w domu. Składają się one m.in. z opisanych celów, metod pracy i potrzebnych materiałów, a także wskazówek dla rodzica. W rozdziale na temat proszenia o pomoc czytelnik może skorzystać np. z ćwiczenia, które polega na zapoznaniu się z opowiadaniem, a następnie napisania i narysowania pozytywnego zakończenia historii. To pozwoli nauczyć się rozpoznawać emocje rówieśników. Z kolei fragment dotyczący magii przyjaźni ukaże m.in. istotę nawiązywania bliższych relacji oraz podpowie, jak je pielęgnować. 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Aleksandra Jasińska-Klimaszewska
Gość: 
Data emisji: 21.05.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

 

Zobacz także