Komórki macierzyste mają leczyć ślepotę

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2014 17:00
Komórki macierzyste nowej generacji mają przywrócić wzrok grupie ludzi zagrożonych ślepotą. Eksperymentalną procedurę, opracowaną w Japonii, opisuje naukowy tygodnik „Nature”.
  • Komórki macierzyste mają leczyć ślepotę - IAR/R.Motriuk
Ludzkie komórki macierzyste
Ludzkie komórki macierzysteFoto: Wikipedia

Komórki macierzyste nowej generacji mają przywrócić wzrok grupie ludzi zagrożonych ślepotą. Eksperymentalną procedurę, opracowaną w Japonii, opisuje naukowy tygodnik „Nature” /wym. NEJ-czer/.
Pierwszą pacjentką jest kobieta, która ma ponad siedemdziesiąt lat i traci wzrok, bo cierpi na tak zwane zwyrodnienie plamki żółtej, czyli degenerację światłoczułych czopków. „Naukowcy pobrali komórki z jej skóry i przekształcili je w specjalne komórki macierzyste, tak zwane komórki pluripotentne” - tłumaczy Davide Castelvecci z tygodnika „Nature”. Potem te komórki przekształcono w komórki nabłonka barwnikowego siatkówki i wszczepiono do oka kobiety. Teraz eksperci z Kobe czekają na wyniki; w kolejce do eksperymentalnej operacji jest jeszcze pięć osób. Metodę hodowania komórek pluripotentnych opracowano osiem lat temu. Zdaniem niektórych naukowców, mogą one pomóc w regeneracji różnych uszkodzonych tkanek, ale nie stwarzają większych problemów etycznych, bo nie są pobierane z embrionów.

- Naukowcy pobrali komórki z jej skóry i przekształcili je w specjalne komórki macierzyste, tak zwane komórki pluripotentne - tłumaczy Davide Castelvecci z tygodnika „Nature”. Potem te komórki przekształcono w komórki nabłonka barwnikowego siatkówki i wszczepiono do oka kobiety.

(IAR)

Japońscy naukowcy wyhodowali malutkie wątroby. Mogą zastąpić chory organ?

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2013 10:44
Naukowcom udało się uzyskać mikroskopijne wątroby z komórek macierzystych. Myszy z niewydolnością wątroby, którym je wszczepiono, żyły znacznie dłużej od chorych zwierząt.

Dojrzała tkanka ciała wróciła do stanu embrionalnego

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2013 12:45
Czy droga do nowych sposobów naprawiania ciała stoi otworem?

Dlaczego komórki schodzą na złą drogę?

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2014 12:00
Dzięki rozwojowi genetyki wiemy, ze komórka w określonych sytuacjach może z tzw. dobrej drogi zejść na drogę złą. I zamiast wypełniać funkcje pożyteczne dla organizmu, podejmuje funkcję agresora i wroga, który niszczy żywiciela. Dlaczego?