Ostatnia aktualizacja: 27.08.2011 14:20
Astronomowie spostrzegli planetę, której głównym tworzywem jest bezcenna forma węgla - diament. Krąży ona wokół niewielkiej gwiazdy na obrzeżach naszej Galaktyki.
Planeta zrobiona z diamentu
Foto: nasa - wizja artysty.
Planeta zrobiona z diamentu
Astronomowie spostrzegli planetę, której głównym tworzywem jest bezcenna forma węgla - diament.  Krąży ona wokół niwielkij gwiazdy na obrzeżach naszej Galaktyki.
O tym, że planeta jest z diamnetu, świadczy jej gęstość. Wszystko wskazuje na to, że to węgiel - ale zwykły węgiel nie jest tak gęsty. Plameta musi być zatem z materiału krystalicznego.
Planeta krąży bardzo szybko - okres jej obiegu wokół gwiazdy centralnej to zaledwie 2 godziny. Kiedyś byłą zapewne większa. Jej obecny stan to zaledwie pozostałości po większym ciele, które "oddało" swoje zewnętrzne wartswy pulsarowi, wokół którego krąży.
Pulsary to niewielkie gwiazdy, które mają zaledwie ok. 20 km średnicy, ale obracają się niezwykle szybko, emitująć silne strumienie promieniowania. Pulsar z diamentową towarzyszką to J1719-1438. Od dłuższego czasu monitorują go teleskopy na wszystkich szerokościach geograficznych.
Opróćz diamentu, w składzie planety odkryto także tlen. Najprawdopodobniej nie ma tam natomiast lżejszych pierwiatków, takich jak hel i wodór. Astronomowie nie wiedzą, jak wygląda ten odległy diamentowy świat. - Boję się nawet spekulować - mówi Stappers z University of Manchester. Układ znajduje się 4000 lat świetlnych od nas

O tym, że planeta jest z diamentu, świadczy jej gęstość. Wszystko wskazuje na to, że to węgiel - ale zwykły węgiel nie jest tak gęsty. Planeta musi być zatem z materiału krystalicznego.

Planeta krąży bardzo szybko - okres jej obiegu wokół gwiazdy centralnej to zaledwie 2 godziny. Kiedyś była zapewne większa. Jej obecny stan to zaledwie pozostałości po większym ciele, które "oddało" swoje zewnętrzne warstwy pulsarowi, wokół którego krąży.

Pulsary to niewielkie gwiazdy, które mają zaledwie ok. 20 km średnicy, ale obracają się niezwykle szybko, emitując silne strumienie promieniowania.

Oprócz diamentu, w składzie planety odkryto także tlen. Najprawdopodobniej nie ma tam natomiast lżejszych pierwiastków, takich jak hel i wodór.

Astronomowie nie wiedzą, jak wygląda ten odległy diamentowy świat. - Boję się nawet spekulować - mówi Ben Stappers z University of Manchester.  Układ znajduje się 4000 lat świetlnych od nas.

To nie pierwsza planeta, której budulcem jest diament. Kilka miesięcy temu informowaliśmy o innej, WASP 12-b. Bezcennego materiału w kosmosie może być więcej.

(ew/Yahoo News)

Zobacz więcej na temat: astronomia kosmos

Piekielna superziemia

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2009 12:36
Najmniejsza z egzoplanet jest podobna do Ziemi, ale panuje tam temperatura 1500°C.

Diamentowa planeta

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2010 14:10
Jeżeli wysyłać gdzieś ziemskich górników i eksploatować złoża – to własnie tam! Astronomowie odkryli, że duża, gorąca planeta pozasłoneczna ma diamentową powierzchnię.

Planeta gorętsza od gwiazd

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2011 12:00
Naukowcy z projektu SuperWASP ogłosili w internecie odkrycie planety pozasłonecznej o temperaturze około 3200 stopni Celsjusza.

Naukowcy znaleźli planetę z warunkami do życia

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2011 13:40
Mowa o egzoplanecie Gliese 581d, która krąży wokół czerwonego karła. Znajduje się “zaledwie” 20 lat świetlnych od nas.

Planeta czarniejsza od węgla

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2011 11:40
W naszej galaktyce została odkryta kolejna egzoplaneta. Niezwykły jest zwłaszcza jej kolor: bardzo czarny.