Naukowcy odtwarzają ewolucję ze sztucznym DNA

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2012 09:35
Przy użyciu syntetycznych wersji DNA oraz RNA naukowcom udało się naśladować chemię procesów życiowych - informuje "Nature".
Naukowcy odtwarzają ewolucję ze sztucznym DNA
Foto: Glow Images/East News
Ewolucja sztucznego DNA
Klasyczna struktura DNA i RNA - podwójna helisa - przypomina skręconą drabinę, której szczeblami są pary nukleotydów. Zespół Philippa Holligera z UK Medical Research Council Laboratory of Molecular Biology stworzył sześć różnych rodzajów cząsteczek podobnych do DNA i RNA - tak zwane kwasy ksenonukleotydowe (XNA). Naukowcy zastąpili innymi związkami chemicznymi grupy cukrowe (rybozę lub dezoksyrybozę), tworzące boczne części "drabin". Pary zasad, tworzące kod genetyczny, zostały oryginalne.
Dzięki takiemu podejściu powstałe cząsteczki sztucznego DNA i RNA były w stanie łączyć się ze swoimi naturalnymi odpowiednikami. Podobnie jak naturalne, syntetyczne DNA i RNA podlega zmianom i pozwala kolejnym generacjom dziedziczyć informacje genetyczną. Potrzebne są jednak do tego cząsteczki pomocnicze, zdolne do syntezy łańcuchów DNA i RNA.
Zespołowi doktora Holligera udało się stworzyć polimerazy, które potrafią "tłumaczyć" kod ze sztucznego DNA na naturalne i odwrotnie. Dzięki temu można było obserwować, jak sztuczne DNA podlega ewolucyjnym zmianom.
Jeden z łańcuchów syntetycznego DNA został tak zaprojektowany, aby wiązał się ze specyficznym białkiem lub RNA. Te cząsteczki DNA, które się nie wiązały, były wymywane z roztworu. W krótkim czasie dzięki zmianom kodu genetycznego powstały cząsteczki DNA jeszcze mocniej wiążące się z białkiem.
Jak twierdzą naukowcy, ich praca wskazuje, że życie na odległych planetach może być podobne do ziemskiego nie tyle pod względem chemicznych substancji, co mechanizmów ewolucyjnych. Dalsze badania mogą doprowadzić do powstania sztucznego życia.

Zobacz więcej na temat: białko DNA

Wszyscy jesteśmy mutantami

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2011 11:00
Kiedy rodzice przekazują nam geny, pojawia się średnio 60 błędów. Każdy z nas nosi w sobie mniej więcej tyle genetycznych mutacji, wynika z najnowszych badań. A zatem wszyscy, z genetycznego punktu widzenia, jesteśmy zmodyfikowani.

Mitochondria przyszły z morza

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2011 12:50
Mitochondria ma każdy z nas. Są centrum energetycznym w każdej komórce. Kiedyś były morskimi organizmami, które "wmontowaliśmy" w swoje organizmy.

Gen sprawia, że jesteś miły

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2012 13:15
Ludzie mogą być mniej lub bardziej mili z przyczyn genetycznych - informuje pismo "Psychological Science".

Naukowcy stworzyli syntetyczny odpowiednik DNA

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2012 06:14
Nowa substancja potrafi kodować i przekazywać informacje dotyczące życia.