Pleminiki pływają tylko w prawo

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2012 00:02
Badacze przyjrzeli się dokładnie sposobom poruszania komórek męskiej spermy. Wyniki są zaskakujące.

Pleminiki pływają tylko w prawo
Nadacze przyjrzeli się dokładnie sposobom poruszania komórek męskiej spermy. Wyniki są zaskakujące.
Badacze podczas kilku prób obserwowali 15000 komórek ludziej spermy, pływających w 1/100 mm3. To mniej niż mała kropka, ale na poziomie komórkowym - cały mikrokosmos.
Komórki spermy są bardzo małe, ale niewiarygodnie szybkie. W sekundę potrafią pokoań trzy długości ludzkiego ciała (w naszych wymiarach oznaczałoby to osiągnięcie prędkości 900 tys. km/h). Właśnie dlatego tak trudno je badać.
Badacze z University of California Los Angeles (UCLA) znaleźli sposób. Posłużyli się dwiema diodami LED - czerwoną i niebieską - ustawinymi pod kątem 45 stopni. Poruszające się plemniki zaczęły rzycać cienie, które potem można było odtworzyć  i to w 3D.
Badacze odkryli, że zamiast pływać po linii prostej, 5 proc. komórek pływało w regularnych helisach. W ddatku 90 proc. z tych kręcących się, kręciło się w prawo.
Naukowcy nie wiedzą jeszcze dlaczego. Ale ich technika może przydać się w wielu różnych badaniach nad mikroorganizmami, a także wpływem, jaki na męskie komórki rozrodcze wywierają różne chamikalia i leki.

Badania ukazały się w PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences).

Komórki spermy są bardzo małe, ale niewiarygodnie szybkie. W sekundę potrafią pokonać trzy długości ludzkiego ciała (w naszych wymiarach oznaczałoby to osiągnięcie prędkości 900 tys. km/h). Właśnie dlatego tak trudno je badać.

Badacze z University of California Los Angeles (UCLA) znaleźli sposób. Posłużyli się dwiema diodami LED - czerwoną i niebieską - ustawionymi pod kątem 45 stopni. Poruszające się plemniki zaczęły rzucać cienie, które nagrano i potem na tej podstawie można było odtworzyć ruch komórek - i to w 3D.

Badacze odkryli, że zamiast pływać po linii prostej, 5 proc. komórek pływało w regularnych helisach. W dodatku 90 proc. z tych kręcących się kręciło się w prawo.

Naukowcy nie wiedzą jeszcze dlaczego, ale ich technika może przydać się w wielu różnych badaniach, na przykład nad wpływem, jaki na męskie komórki rozrodcze wywierają chemikalia i leki. To ważne w czasach, kiedy coraz większa ilość mężczyzn cierpi na bezpłodność.

Badania ukazały się w PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences).

(ew/Popsci)

Zobacz więcej na temat: led medycyna pływania

Plemniki w 3D

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2010 12:26
Opracowano pierwszą nieinwazyjną metodę badania i obrazowania męskiego nasienia.

Liczba plemników nie spada

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2011 07:00
Najnowsze badania duńskich badaczy zaprzeczają wcześniejszym doniesieniom, że niepokojąco spada liczba plemników wytwarzana przez mężczyzn.

Temperament kobiety ma związek z jej płodnością

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2012 12:00
Polscy naukowcy wykazali, że kobiecy temperament jest związany z poziomami hormonów reprodukcyjnych - estradiolu i progesteronu. Kobietom o temperamencie sangwiniczki łatwiej zatem zajść w ciążę niż paniom o usposobieniu melancholijnym.