Nasze wielkie mózgi sprawiły, że jesteśmy podatni na raka

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2012 14:14
Ewolucja mózgu uczyniła człowieka najmądrzejszym zwierzęciem na Ziemi. Ale, jak głosi jedna z najnowszych teorii, jednocześnie sprawiła, że jesteśmy podatni na choroby.
Nasze wielkie mózgi sprawiły, że jesteśmy podatni na raka

Przede wszystkim chodzi o raka. Kiedy komórki są uszkodzone lub niepotrzebne, obumierają. Takie zjawisko nazywamy apopotozą. To naturalny proces zaprogramowanej śmierci komórki w organizmie wielokomórkowym. Pozbywanie się niepotrzebnych i wadliwych komórek pozwala organizmowi na zapobieganie ich przeradzaniu się w guzy i inne nowotwory.
- Zredukowana apoptoza jest powszechnie kojarzona z większym ryzykiem zachorowania na raka – mówi John McDonald z Georgia Institute of Technology.

McDonald porównał komórki skóry ludzi, szympansów i makaków. Odkrył, że ludzka apoptoza jest zdecydowanie najgorsza. Kiedy komórki skóry wystawiane były na niszczące je czynniki, ludzkie reagowały najsłabiej. Mówiąc krótko – obumierało ich statystycznie najmniej.
Już w 2009 roku McDonald odkrył, że geny związane z apoptozą mutowały gwałtowanie na przestrzeni całej ewolucji człowieka. Mniejsza "umieralność” komórek pozwoliła nam wyhodować nieproporcjonalnie wielkie mózgi (w stosunku do masy ciała i w porównaniu z innymi ssakami), ale musimy za to płacić sporą zdrowotną cenę.
Jednak nie tylko. Mniejsza apopotoza może być również odpowiedzialna za to, że ludzie żyją stosunkowo długo. Zanim umrą, muszą opiekować się dziećmi, które z powodu wielkiego mózgu rodzą się przewcześnie (w porównaniu z tym, co ma miejsce u innych gatunków).
- Ludzie w trakcie ewolucji bardzo zmodyfikowali swoją biologię. Często w sposób, którego wcześniej nie braliśmy pod uwagę – mówi Todd Preuss z Yerkes National Primate Research Center. Związek ewolucji z rakiem wielu naukowcom wydaje się bardzo intrygujący.

(ew/Newscientist)

Zobacz więcej na temat: dzieci medycyna nowotwory

Mózg szympansa starzeje się inaczej

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2011 11:50
Mózgi człowieka i szympansa starzeją się inaczej. Tylko u u nas mózg się zmniejsza na starość - wynika z badań publikowanych przez "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Jak zachować młody umysł?

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2012 06:00
W dojrzałym wieku zamiast rozwiązywać krzyżówki, lepiej zapisać się na kurs tańca i treningi poznawcze. Warto się uczyć i to przede wszystkim nowych rzeczy, angażować się w nowe aktywności.

Jeden gen sprawił, że mamy takie mózgi

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2012 14:45
Stało się to kilka milionów lat temu w Afryce, gdzie trwał ewolucyjny wyścig zbrojeń. Czy ten gen może wpłynąć na dalszy rozwój ludzkiego mózgu?