X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Polskie teatralia

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2011 11:10
- Dziś o teatrze mówi się już innym językiem. W ciągu ostatnich 30 lat powstały nowe dyscypliny zajmujące się tą dziedziną sztuki - mówiła w Dwójce Agata Adamiecka, teatrolog.
Audio

W audycji z cyklu "Co słychać w literaturze?" zaproszeni przez nas goście mówili o książkach poświęconych teatrowi i dramatowi - o najciekawszych publikacjach minionego roku i tych dopiero planowanych.

O wielkim wydarzeniu i osiągnięciu w zakresie historii polskiego teatru - książce Dariusza Kosińskiego "Teatra polskie. Historie" - opowiadała dr Agata Adamiecka z Instytutu Teatralnego im. prof. Zbigniewa Raszewskiego - współwydawcy, obok Państwowego Wydawnictwa Naukowego, pierwszej od ponad trzydziestu lat historii polskiego teatru, ułożonej nie według dat, ale zjawisk i problemów.

- Chodziło nam o dokonanie pewnej rewizji pisania historii teatru z perspektywy zmian, jakie miały miejsce we współczesnej humanistyce. Dziś o teatrze mówi się już innym językiem. W ciągu ostatnich 30 lat powstały nowe dyscypliny zajmujące się teatrem, takie jak antropologia widowisk, performatyka, powstał szalenie inspirujący szereg teoretyczny i metodologiczny z formacji poststrukturalistycznej - tak o intencjach przyświecających powstawaniu książki mówiła Agata Adamiecka. Dzieła sceniczne są rdzeniem i punktem odniesienia tej publikacji, ale jest to tylko część zainteresowań. Autor obejmuje całość polskiej tradycji performatywnej: obrzędy, rytuały, święta, ceremonie religijne i świeckie – wiece i manifestacje. Książka stawia również śmiałą tezę, że polska kultura i tożsamość są kształtowane przez dramatyczno-przedstawieniowe narracje, czyli ma wybitnie teatralny charakter.

Niewątpliwie w tej naszej nader bogatej teatralnej historii poczesne miejsce zajął Stanisław Bogusławski - żołnierz, aktor i pisarz. Będzie on bohaterem biograficznej opowieści Haliny Waszkiel. Książkę wydała Akademia Teatralna w Warszawie, a przybliżył historyk teatru dr Patryk Kencki.

Wielu współczesnych Stanisławowi Bogusławskiemu nie ma do dzisiaj należnych im monografii, bo skutecznie przyćmiły ich postacie Mickiewicza czy Słowackiego oraz ówczesna dramatyczna historia. Książka H. Waszkiel pokazuje człowieka teatru, który aktywnie działa w dziewiętnastowiecznej, międzypowstaniowej Warszawie, więc i to miasto ma tu swoją panoramę. Znalazło się tu miejsce na wędrówki warszawskimi ulicami - Wierzbową, Długą, Senatorską, Świętojerską, a także opisy przedstawień teatralnych, urzędowych czynności, portrety aktorów, dziennikarzy, bywalców salonów, tło polityczne i historyczne.

Na zamknięcie obchodów stulecia śmierci Heleny Modrzejewskiej wydawnictwo Attyka i Pracownia Dokumentacji Życia i Twórczości Heleny Modrzejewskiej przy Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie wydały dwa tomy "Sztuk o Helenie Modrzejewskiej". O tej publikacji opowiadała dr Alicja Kędziora z tejże Pracowni.

Antologię otwiera fragment sztuki Karola Wojtyły poświęconej przyjacielowi Modrzejewskiej – Adamowi Chmielowskiemu. Kolejny tekst jest autorstwa Kazimierza Brauna "Królowa emigrantka". Diametralnie różna jest pozycja autorów dalszych drukowanych tu tekstów, to zupełnie inne już pokolenie, inne doświadczenia. I to właśnie wydaje się być fascynujące, bo choćby częściowo odsłania tajemnicę żywotności i realnego dorobku oraz mitu tej wielkiej postaci.

Audycję przygotowała Iwona Malinowska.

Aby wysłuchać całej audycji "Co słychać w literaturze?", kliknij ikonę dźwięku "Co słychać w polskim teatrze?", w boksie Posłuchaj po prawej stronie.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Szamanka sceny

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2009 15:01
Helena Modrzejewska była jedną z najbardziej ambitnych i bezkompromisowych aktorek polskich. Niestety w naszym kraju mówi się o niej niewiele. Inaczej jest np. w Stanach Zjednoczonych, gdzie pamięć o niej jest ciągle żywa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Na marginesach literatury: Nieznana korespondencja Heleny Modrzejewskiej

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2010 15:13
13 marca 2010, godz. 21:30
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pastorałka w tradycji teatralnej

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2007 10:33
"Pastorałkę" czyli misterium ludowe w układzie Leona Schillera z muzyką Leona Schillera i Jana Maklakiewicza Czesław Miłosz nazwał dziełem równie sięgającym w rdzeń polszczyzny jak "Pan Tadeusz".
rozwiń zwiń