- Nowy most kolejowy w Kostrzynie nad Odrą będzie liczył sobie 360 metrów i będzie miał masę 1800 ton.
- Będzie to most typu łukowego.
- Na czym tak naprawdę polega jego wyjątkowość?
- Jego wyjątkowość polega na tym, z jakich materiałów został wykonany. Konstruktorzy mostu odeszli od stosowania stali i betonu, tylko zastosowali włókna węglowe, które są bardzo wytrzymałe. Jest to chyba jedyny w tej części naszego kontynentu most, który połączy dwa brzegi Odry - mówi Andrzej Kail z Zarządu Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Gość Jedynki dodaje: - Włókna węglowe zostały zastosowane po raz pierwszy albo jeden z pierwszych w technologii budowy mostów kolejowych. One muszą być mocne, silne, wytrzymałe i zapewnić bezpieczeństwo. Jest to też bardzo nowatorskie podejście do budowy tego typu przeprawy.
05:06 Jedynka/Cztery pory roku - 8.05.2024 most W Kostrzynie nad Odrą powstaje most z włókien węglowych. Połączy Polskę i Niemcy (Jedynka/Cztery pory roku)
Totalnie nowoczesny most
Andrzej Kail przyznaje, że "to będzie totalnie nowoczesny most", który na pewno poprawi infrastrukturę techniczną związaną z obsługą ruchu pasażerskiego i wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy całego regionu. - Nowy most da przede wszystkim możliwość połączenia tego regionu Polski z Berlinem linią kolejową - wyjaśnia.
Obecnie wielu mieszkańców pracuje w okolicach Berlina. Ponadto miejscowi liczą, że nowy most, a tym samym poprawa połączenia kolejowego, wpłynie na rozwój turystyki w ich regionie. Ruch pasażerski i towarowy na tej trasie powinien zostać wznowiony wraz z końcem obecnego roku.
Źródło: Szklane Domy/YouTube
Kostrzyn to miasto mostów. Dlaczego?
- Kostrzyn to jest miasto mostów. Mamy łącznie chyba 6 mostów kolejowych, w tym na rzece Warcie i rzece Odrze. Do tego 3 mosty drogowe, w tym jeden wymagający również bardzo szybkiej naprawy. Miejmy nadzieję, że też zostanie wybudowana na tym kolejna przeprawa drogowa w podobnej technologii, chociaż wszystko będzie zależało od tego, jak podejdą do tego problemu polscy konstruktorzy. To jest most drogowy, który będzie wybudowany obok kolejowego, a konieczność jego budowy leży po stronie naszego państwa - tłumaczy Andrzej Kail.
Czytaj także:
***
Prowadził: Patryk Michalski
Gość: Andrzej Kail (Zarząd Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej)
Data emisji: 8.05.2024 r.