Historia

W Kostrzynie nad Odrą powstaje most z włókien węglowych. Połączy Polskę i Niemcy

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2024 12:00
Trwa budowa mostu kolejowego w Kostrzynie nad Odrą. Jest to unikatowy obiekt w skali świata. Nowa przeprawa, która połączy ten region Polski z Berlinem, powstaje nie ze stali i betonu, tylko z niezwykle wytrzymałych włókien węglowych. Co to oznacza?
Trwa budowa mostu kolejowego w Kostrzynie nad Odrą.
Trwa budowa mostu kolejowego w Kostrzynie nad Odrą.Foto: Lech Muszyński/PAP
  • Nowy most kolejowy w Kostrzynie nad Odrą będzie liczył sobie 360 metrów i będzie miał masę 1800 ton.
  • Będzie to most typu łukowego.
  • Na czym tak naprawdę polega jego wyjątkowość?

- Jego wyjątkowość polega na tym, z jakich materiałów został wykonany. Konstruktorzy mostu odeszli od stosowania stali i betonu, tylko zastosowali włókna węglowe, które są bardzo wytrzymałe. Jest to chyba jedyny w tej części naszego kontynentu most, który połączy dwa brzegi Odry - mówi Andrzej Kail z Zarządu Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Gość Jedynki dodaje: - Włókna węglowe zostały zastosowane po raz pierwszy albo jeden z pierwszych w technologii budowy mostów kolejowych. One muszą być mocne, silne, wytrzymałe i zapewnić bezpieczeństwo. Jest to też bardzo nowatorskie podejście do budowy tego typu przeprawy.


Posłuchaj
05:06 Jedynka/Cztery pory roku - 8.05.2024 most W Kostrzynie nad Odrą powstaje most z włókien węglowych. Połączy Polskę i Niemcy (Jedynka/Cztery pory roku)

 

Totalnie nowoczesny most

Andrzej Kail przyznaje, że "to będzie totalnie nowoczesny most", który na pewno poprawi infrastrukturę techniczną związaną z obsługą ruchu pasażerskiego i wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy całego regionu. - Nowy most da przede wszystkim możliwość połączenia tego regionu Polski z Berlinem linią kolejową - wyjaśnia.

Obecnie wielu mieszkańców pracuje w okolicach Berlina. Ponadto miejscowi liczą, że nowy most, a tym samym poprawa połączenia kolejowego, wpłynie na rozwój turystyki w ich regionie. Ruch pasażerski i towarowy na tej trasie powinien zostać wznowiony wraz z końcem obecnego roku.

Źródło: Szklane Domy/YouTube

Kostrzyn to miasto mostów. Dlaczego?

- Kostrzyn to jest miasto mostów. Mamy łącznie chyba 6 mostów kolejowych, w tym na rzece Warcie i rzece Odrze. Do tego 3 mosty drogowe, w tym jeden wymagający również bardzo szybkiej naprawy. Miejmy nadzieję, że też zostanie wybudowana na tym kolejna przeprawa drogowa w podobnej technologii, chociaż wszystko będzie zależało od tego, jak podejdą do tego problemu polscy konstruktorzy. To jest most drogowy, który będzie wybudowany obok kolejowego, a konieczność jego budowy leży po stronie naszego państwa - tłumaczy Andrzej Kail.

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadził: Patryk Michalski

Gość: Andrzej Kail (Zarząd Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej)

Data emisji: 8.05.2024 r.

Godzina emisji: 10.19

DS