Jak poinformował kurator ekspozycji Karol Hordziej, na odwiedzających czeka 145 prac z serii „Zapis socjologiczny”, a także 14 prac z innych serii. Główna prezentacja to ponad 60 fotografii „Ludzie we wnętrzach”, stanowiących trzon całej serii. Na wystawie znajduje się również wiele innych podserii, takich jak „Kobieta na progu”, „Okna”, „Zawody”, „Obecność”, „Mit fotografii” i „Domy”.
Prawie wszystkie prezentowane prace to oryginalne odbitki żelatynowo-srebrowe wykonane przez artystów.
Druga kuratorka wystawy Clare Grafik z Photographers’ Gallery podkreśliła, że projekt fotograficzny Rydet to „próba zachowania pewnego sposobu życia, który zanikał w tamtych czasach w Polsce, a który (fotografka) chciała ocalić”.
Zdaniem Clare Grafik prace polskiej artystki zmieniały się wraz z realizacją projektu. - Mam wrażenie, że osoby pozujące początkowo były postrzegane przez nią niemal jako część wyposażenia, jako element materialnego wnętrza, który chciała zachować. Ale w miarę rozwoju projektu jej relacje z bohaterami stawały się głębsze, myślenie o nich się zmieniło, dzięki czemu projekt stał się dla niej pewnego rodzaju duchową podróżą – powiedziała Grafik.
Hordziej dodał, że „z wielu źródeł wiadomo, że (Rydet) uwielbiała rozmawiać z ludźmi”. - Gdy wchodziła do wnętrza, sesję fotograficzną wykonywała bardzo szybko, ale potem spędzała czas na długich rozmowach przy herbacie czy kawie. Była pod dużym wrażeniem ludzi, których spotykała, zwłaszcza starszych ludzi na wsiach – wyjaśnił.
Ekspozycja w Londynie jest otwarta dla widzów do 22 lutego 2026 r. Wystawę wraz z londyńską galerią zrealizował Instytut Adama Mickiewicza i Fundacja im. Zofii Rydet. Sezon Kulturalny Polska – Wielka Brytania jest organizowany przez British Council, Instytut Adama Mickiewicza i Polski Instytut Kultury.
Od 1978 r. Zofia Rydet realizowała swoje najważniejsze dokonanie artystyczne – „Zapis socjologiczny” stanowiący monumentalną dokumentację człowieka i społeczeństwa. To ponad 20 tys. zdjęć wykonanych w ponad stu miejscowościach, głównie na Podhalu, Górnym Śląsku i Suwalszczyźnie.
Fotografka rozpoczęła prace nad tym cyklem, mając 67 lat i będąc już artystką o ustalonej renomie i pokaźnym dorobku wystawienniczym. Jej twórczość zajmowała osobną pozycję w środowisku polskich fotografów, zdominowanym wówczas przez mężczyzn i tendencje konceptualne.
Cykl fotograficzny „Zapis socjologiczny” został w 2024 r. wpisany na krajową listę UNESCO.
PAP jest jedyną agencją fotograficzną, która reprezentuje zbiory artystki.
Prace Zofii Rydet znajdują się m.in. w: Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum Fotografii w Krakowie, a także w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i w National Museum of Photography, Film and Television w Bradford.
Główna część dorobku artystycznego Zofii Rydet znajduje się w depozycie Fundacji im. Zofii Rydet, której celem jest promocja i odczytywanie na nowo jej twórczości.
Zofia Rydet zmarła w 1997 r.
PAP/ks