Tegoroczny polski segment festiwalu obejmuje pięć kategorii: filmy współczesne, dzieła wybitnych polskich reżyserów, setną rocznicę urodzin Wojciecha Jerzego Hasa, przegląd polskiej animacji, w tym krótkich filmów, oraz filmy ukazujące relacje Polski i Indii.
Jednym z głównych wydarzeń jest planowana międzynarodowa premiera filmu „Chopin, Chopin!” w reżyserii Michała Kwiecińskiego, który przedstawia życie Fryderyka Chopina w Paryżu w 1835 roku. Film został niedawno pokazany w Polsce i ma szansę zainteresować międzynarodową publiczność festiwalową.
Reżyser Michał Kwieciński po pokazie filmu "Chopin, Chopin!" na 31. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Kalkucie
Festiwal prezentuje również dwa dokumenty poświęcone polsko-indyjskim powiązaniom historycznym. „Enlightened Soul: The Three Names of Umadevi” Tonmoya Dasa przybliża postać Wandy Dynowskiej, znanej jako Umadevi – Polki, która po przyłączeniu się do indyjskiego ruchu niepodległościowego współpracowała z Mahatmą Gandhim, Dalajlamą i Papieżem Janem Pawłem II, przetłumaczyła Bhagavad Gitę na język polski i przez większość życia mieszkała w Indiach. Drugi dokument, „Chitraanjali: Stefan Norblin in India” Małgorzaty Skiby, opowiada o polskim artyście Stefanie Norblinie, który w czasie II wojny światowej pracował w Indiach dla lokalnych rodów królewskich, tworząc dzieła w stylistyce Art Deco i pozostawiając trwałe artystyczne dziedzictwo.
Festiwal przybliża także współczesne wydarzenia teatralne i literackie w Indiach, w tym wznowienie autobiografii Hansa Wadkar „Saangtye Aika” („Posłuchaj mojej historii”). Książka ujawnia trudne doświadczenia kobiet w przemyśle filmowym w Indiach w latach 40. XX wieku, pokazując wyzwania i przemoc wobec aktorek, zwłaszcza tych z grupy kalavantin. Historia Wadkar została zekranizowana w 1977 roku w filmie „Bhumika” i w 2024 roku wystawiona na scenie przez Vishwasa Sohoni, z udziałem aktorki Manasi Kulkarni. Opowieść Wadkar pokazuje, jak kobiety musiały walczyć o swoją godność zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym.
31. edycja Festiwalu prezentuje polską kulturę filmową w szerokim kontekście historycznym i społecznym, przypomina o powiązaniach Polski i Indii oraz umożliwia widzom poznanie dziedzictwa Krakowa. Festiwal pokazuje, że kino jest narzędziem zarówno rozrywki, jak i dialogu międzykulturowego i historycznego.
The Times of India/evrimagaci.org/pż