Redakcja Polska

Święta Wielkiej Nocy w polskiej tradycji i kulturze kulinarnej

30.03.2024 09:00
Wielkanoc kończy okres Wielkiego Postu. To długo wyczekiwany czas rodzinnego ciepła i miłości. Święta Wielkanocne obfitują w tradycje oraz zwyczaje ludowe i choć część z nich niestety zanikła, to wiele nadal jest kultywowanych. 
Audio
  • Magazyn "Widziane z Polski" w całości poświęcony jest religijnemu, kulturowemu i obyczajowemu wymiarowi Wielkiej Nocy [posłuchaj]
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneEvgeny Atamanenko/Shutterstock

Magazyn "Widziane z Polski" w całości poświęcamy religijnemu, kulturowemu i obyczajowemu wymiarowi Wielkiej Nocy.

Niedziela Palmowa, Droga Krzyżowa w Wielki Piątek, tradycyjna wielkanocna święconka, msza rezurekcyjna, śniadanie wielkanocne czy wreszcie śmigus-dyngus to powszechnie znane wielkanocne obyczaje. O wielkanocnych dyngusiarzach, siudych babach, czy dziadach dyngusowych można usłyszeć już tylko w niektórych regionach Polski. Nasze tradycje wielkanocne są jednak tak bogate i oryginalne, że warto je poznać.

Jaka jest symbolika pokarmów, które święcimy w Wielką Sobotę? Jaka jest ich wymowa liturgiczna? O to zapytaliśmy ks. Janusza Oćwieję, ze Zgromadzenia Księzy Misjonarzy świętego Wincentego a' Paulo.

O nadziei płynącej z Świąt Wielkiej Nocy rozmawiamy z ks. dr Januszem Stańczukiem z Akademii Katolickiej w WarszawieNiedziela Zmartwychwstania jest najważniejszym wydarzeniem w kalendarzu Kościoła katolickiego, gdyż stanowi o istocie chrześcijaństwa. Świętowanie Wielkiej Nocy zaczyna się dzisiaj, podobnie jak dawniej, od rezurekcji, czyli uroczystej mszy św., którą poprzedza procesja.

O polsko-włoskiej Wielkanocy, tradycyjnych potrawach włoskiej kuchni i kultywowaniu polskich zwyczajów opowie Karol Paolicelii, przedstawiciel włoskiej młodej Polonii.

Przenosimy się również na Wileńszczyznę, aby sprawdzić jak wygląda świętowanie Wielkanocy wśród Polaków mieszkających na Litwie. Zapytaliśmy o to Anetę Kurowską oraz Rafała Marcinkiewicza, a także przewodniczkę miejską Alicję Romejko.

Poniedziałek Wielkanocny nie ma szczególnego rytu liturgicznego, za to ten drugi dzień Świąt ma bogatą obrzędowość ludową. Zwany jest również Lanym Poniedziałkiem, dniem świętego Lejka, oblewanką, polewanką albo po prostu śmigusem-dyngusem.

Śmigus-dyngus przebiegał pod znakiem wody i oblewania się. Zwyczaj ten zachował się do dziś. Ma on korzenie pogańskie i wywodzi się z symboliki wody. Wierzono, że woda nie tylko symbolizuje życie, ale także daje urodę – ponoć panna oblana wodą pięknieje i utrzymuje urodę przez cały rok.

Jak jest polska kuchnia wielkanocna? Czym różni się w poszczególnych regionach Polski? Ten temat podejmiemy podczas spotkania z Magdaleną Tomaszewską - Bolałek, znawczynią polskiej tradycji kulinarnej.

O sztuce wicia palm i staraniach o to, aby palma wileńska trafiła na listę UNESCO, rozmawiamy z palmiarką Agatą Granicką.

Do wysłuchania magazynu "Widziane z Polski" zaprasza Halina Ostas.