Wysłuchaj audycji "Pas de deux"<<<
Joanna Szymajda jest badaczką i kuratorką tańca, menadżerką kultury, autorką tekstów krytycznych i naukowych oraz redaktorką publikacji z zakresu tańca. W latach 2010-2017 była wicedyrektorką Instytutu Muzyki i Tańca, od 2018 do 2020 kierowniczką baletu Opery Wrocławskiej, a obecnie kieruje baletem Teatru Wielkiego w Łodzi. Teraz wraca do Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca w nowej roli.
Między tańcem a muzyką
Po raz pierwszy na czele tej instytucji stanie osoba, której zainteresowania, praca i doświadczenie zawodowe związane jest przede wszystkim z tańcem. Z jakimi trudnościami i zadaniami przyjdzie jej się zmierzyć i jaki ma plan na rozwój NIMiT?
- W Instytucie będzie zastępca ds. muzyki i zastępca ds. tańca, więc władza nie będzie skoncentrowana wyłącznie po mojej stronie. Chciałabym, żeby każdy dział był reprezentowany przez osobę, która patrzy na niego z odpowiedniej perspektywy. Moim zadaniem jest stworzenie takiej struktury, która będzie uwzględniać różnorodność środowiska - zarówno muzycznego, jak i tanecznego. Nie będę udawać, że znam wszystkie specjalistyczne problemy muzyczne, ale posiadam wyobraźnię, by zaplanować działania i wiedzieć, kogo poprosić o wsparcie. Będę korzystać z wiedzy zespołu muzycznego, aby nikt nie czuł się marginalizowany - zapewniła Joanna Szymajda na antenie Dwójki.
Wyprzedzając zmiany
Zgodnie z zapewnieniami nowej dyrektorki, misja NIMiT musi odpowiadać zmieniającym się potrzebom środowiska. Młodzi twórcy, którzy kończą szkoły, zaczynali je, kiedy Instytut już istniał, dla nich wsparcie programowe jest czymś naturalnym. - Priorytety Instytutu powinny wyprzedzać zmiany w środowisku i umożliwiać rozwój zjawisk artystycznych, a nie działać post factum - powiedziała menedżerka.
W tańcu mamy ogromny potencjał: nowe miejsca, instytucje, które możemy wspierać. Instytut powinien pełnić rolę ośrodka eksperckiego, prowadzącego programy, które będą wspierać rozwój niezależnie od systemu grantowego. Chcę też rozwijać działania edukacyjne, docierać do mniejszych ośrodków, szkół, wspierać edukację amatorską, a nie tylko profesjonalną - zaznaczyła.
Czytaj także:
W muzyce sytuacja wygląda inaczej: działa wiele innych instytucji, które już realizują część potrzeb. Dlatego wsparcie muzyczne będzie punktowe i celowe, natomiast w tańcu wciąż trzeba wspierać wiele obszarów równocześnie - dodała Joanna Szymajda.
W naszym magazynie jak zwykle nie mogło zabraknąć słownika terminów związanych z tańcem, ale wykorzystując obecność naszego gościa dywagowaliśmy tym razem nad określeniami: taniec współczesny, nowoczesny i modern – czy są tożsame? Ponadto pojawiły się zapowiedzi wydarzeń tanecznych w całej Polsce i recenzja premiery "Dziadka do orzechów" w Teatrze Wielkim w Łodzi.
***
Tytuł audycji: Pas de deux
Prowadzenie: Katarzyna Gardzina i Katarzyna Sanocka
Gość: Joanna Szymajda (badaczka, kuratorka tańca i menadżerka kultury)
Data emisji: 10.12.2025
Godz. emisji: 13.05
oł/pg