Marian Wyrzykowski: w Powstaniu Warszawskim grał u Schillera

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2013 16:00
Odznaczał się pięknym głosem i nieskazitelną dykcją, nad którą pracował latami. W "Notatniku Dwójki" rozmawialiśmy między innymi o burzliwych wojennych losach aktora.
Audio
  • Marian Wyrzykowski: w Powstaniu Warszawskim grał u Schillera (Notatnik Dwójki/Dwójka)
Ludwik Solski jako Horsztyński i Marian Wyrzykowski jako Szczęsny w Horsztyńskim Juliusza Słowackiego
Ludwik Solski jako Horsztyński i Marian Wyrzykowski jako Szczęsny w "Horsztyńskim" Juliusza Słowackiego Foto: europeana.eu/domena publiczna

To już druga część nowego cyklu Dwójki "Radiowe kreacje mistrzów". Tym razem audycja Iwony Malinowskiej, z udziałem historyka teatru - Joanny Godlewskiej, autorki "Najnowszej historii teatru polskiego", poświęcona była Marianowi Wyrzykowskiemu, wybitnemu aktorowi, reżyserowi i pedagogowi.
- W Powstaniu Warszawskim brał udział na dwa sposoby - mówi nasz ekspert. - Jako żołnierz zgrupowania "Bartkiewicz", ps. Żuk oraz jako uczestnik brygady artystycznej pod wodzą Leona Schillera. W dziennikach zachował się opis zrealizowanego w kawiarni spektaklu "Kantaty na otwarcie Teatru Narodowego", który przerwał niemiecki ostrzał i pożar - dodaje.

Marian Wyrzykowski aktywny artystycznie pozostawał przez niemal cały okres okupacji. Wykładał w tajnym Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej oraz współtworzył konspiracyjne wieczory poetyckie i teatralne. Zaprezentowane wówczas przez Wyrzykowskiego i jego żonę, Elżbietę Barszczewską, fragmenty "Irydiona" Krasińskiego oraz "Kleopatry" Norwida przeszły do historii polskiego teatru.

Nieocenionym źródłem informacji na temat jego artystycznej i życiowej drogi są pamiętniki z lat 1938-1969, opublikowane przez Instytut Sztuki PAN. Czytamy tam między innymi o krętej drodze prowadzącej mistrza do aktorstwa. Syn cieśli, wykształcił się na nauczyciela i ten zawód początkowo uprawiał. Dopiero za namową Józefa Kotarbińskiego rozpoczął studia aktorskie.

A jak jego talent oceniali Bohdan Korzeniewski i Antoni Słonimski? Jaki wpływ wywarł Marian Wyrzykowski na Zbigniewa Zapasiewicza? Więcej o przedwojennych i powojennych dokonaniach znakomitego aktora w nagraniu audycji Iwony Malinowskiej.

mm

Czytaj także

Aby robić dobry teatr, trzeba słuchać publiczności

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2013 19:00
- Jesteśmy teatrem, który ma małą scenę, liczną widownię i próbuje z nią rozmawiać językiem współczesnym - mówił Maciej Englert, dyrektor Teatru Współczesnego w Warszawie. Jak to dobrze robić? Z dyrektorami teatrów i obserwatorką ich działalności rozmawialiśmy w Dwójce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Radiowe kreacje mistrzów. Przypomnimy największych

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2013 23:00
To będzie pierwsza z cyklu audycji, w których przypomnimy wybitnych polskich aktorów, nieżyjących już, którzy wzruszali nas i bawili ze sceny, ekranu, a przede wszystkim przez mikrofon. W pierwszym odcinku posłuchamy pamiętnych kreacji Wieńczysława Glińskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wieńczysław Gliński: samym głosem stworzył 1300 postaci

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2013 10:00
- Je albo udaje, że je, a słyszymy każdą sylabę tekstu. Żaden z młodych aktorów nie sięga dzisiaj takich wyżyn - o Wieńczysławie Glińskim, w nowym cyklu Dwójki ”Radiowe kreacje mistrzów”, mówiła historyk teatru Joanna Godlewska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Erwin Axer, czyli dziwny jest ten (teatralny) świat

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2013 15:50
- Robić dobry teatr nie było karkołomnym zadaniem. Dać dobry repertuar to było karkołomne zadanie. Ograniczenia światopoglądowe spowodowały, że myśmy uciekali wszyscy w teatr – mówił Erwin Axer o teatrze w czasach PRL.
rozwiń zwiń