Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie i muzyka Antoniego Stolpego

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2025 08:58
"Symfonia życia" - tak zatytułowany jest program koncertu muzyki dziewiętnastowiecznego kompozytora Antoniego Stolpego, który odbędzie się w najbliższą sobotę (8.11) w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Wystąpią Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Anna Wróbel na wiolonczeli oraz tenor Rafał Bartmiński. Całość poprowadzi Jerzy Wołosiuk. Początek o godz. 19.00.
Nadchodzący koncert Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie to część cyklu poświęconego twórczości Antoniego Stolpe
Nadchodzący koncert Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie to część cyklu poświęconego twórczości Antoniego StolpeFoto: Krzysztof Świeżak/PR

Program:

Antoni Stolpe

  • Uwertura a-moll na orkiestrę (wersja kompletna, brakujący fragment partytury zinstrumentował Piotr Wróbel)
  • Fantazja na wiolonczelę i orkiestrę
  • Uwertura g-moll na orkiestrę
  • Romans na tenor i orkiestrę do słów W. Hugo (tłumaczenie W. Ordon)
  • Hommage à F. Mendelssohn-Bartholdy – Wielki Marsz na orkiestrę
  • Symfonia a-moll (instrumentacja 1 i 4 części – Piotr Wróbel)

wykonawcy:

  • wiolonczela | Anna Wróbel
  • tenor | Rafał Bartmiński
  • Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
  • dyrygent | Jerzy Wołosiuk

"Antoni Stolpe. Symfonia życia - Koncert symfoniczny" (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie) - początek 8 listopada o 19.00

***

Antoni Stolpe (23 maja 1851, Puławy – 7 września 1872, Merano) - pianista i kompozytor

"P. Stolpe powinien dziękować Bogu za to, że otrzymał od niego dar (…) a myśmy powinni podziękować p. Stolpemu, że daru tego nie marnuje" - Jan Kleczyński, Tygodnik Ilustrowany 1868, nr 51

Antoni Stolpe wyrastał w rodzinie o mocnych tradycjach muzycznych. Dziadek, Alojzy, był profesorem fortepianu w warszawskim Instytucie Muzyki i Deklamacji; ojciec, Edward Stolpe — uczeń Józefa Elsnera i szkolny kolega Fryderyka Chopina — uczył w Instytucie Aleksandryjskim i w warszawskim Instytucie Muzycznym. Pierwsze lekcje młody Antoni pobierał u ojca; od 1862 roku studiował w Instytucie Muzycznym w Warszawie u Augusta Freyera i Stanisława Moniuszki, kończąc naukę z najwyższymi laurami (1867).

Jako pianista i kompozytor zadebiutował 17 lipca 1867 roku w Resursie Obywatelskiej, wykonując m.in. własny Mazurek h-moll. Szybko zorganizował trzy autorskie koncerty (1868–1869), podczas których wystąpił jako kompozytor, dyrygent i pianista; programy obejmowały aż czternaście jego utworów — od orkiestralnych po kameralne i wokalne.

1869 wyjechał do Berlina. Kompozycję studiował prywatnie u Friedricha Kiela, a fortepian w Neue Akademie der Tonkunst u Theodora Kullaka, który — zachwycony grą Polaka — zaproponował mu prowadzenie klasy fortepianu. W Berlinie powstały m.in. Allegro appassionato c-mollWariacje d-moll i Sonata d-moll. Karierę przerwała choroba płuc, która przerodziła się w gruźlicę. Pomimo kuracji w Salzbrunn (Szczawno-Zdrój) i Merano zmarł w wieku 21 lat.

Stolpe łączył polską tradycję z europejskim romantyzmem: echo Chopina najpełniej słychać w utworach fortepianowych, natomiast w orkiestrowych pobrzmiewają wpływy Schumanna, Mendelssohna, a nawet Wagnera. Zwraca uwagę duży odsetek dzieł orkiestrowych — rzadkość w ówczesnych realiach Królestwa Polskiego. Współcześni (Jan Kleczyński, Władysław Żeleński, Zygmunt Noskowski) widzieli w nim największy talent po Chopinie, przed Młodą Polską.

Za życia ukazała się drukiem jedynie Sonata fortepianowa d-moll (1875, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne; wyd. II PWM 1957). Reszta — około 60 kompozycji — przez dekady pozostawała w rękopisach, częściowo zaginęła.

Od przełomu XX i XXI wieku twórczość Stolpego jest konsekwentnie przywracana do obiegu dzięki środowisku skupionemu wokół Warszawskiej Opery Kameralnej:

  • Fundacja Pro Musica Camerata (przy WOK) i zespół Camerata Vistula (inicjatywa prof. Andrzeja Wróbla) wydali partytury i zainicjowali serię płyt Antoni Stolpe — Opera omnia (m.in. Sextuor e-mollScène dramatiqueWariacje G-dur).
  • Fortepianową spuściznę nagrali m.in. Stefan Łabanowski (Antoni Stolpe (1851–1872) — Piano Works, Acte Préalable, 2010 — pierwsze nagrania zgodne z autografami) i Mirosław Gąsieniec (Pro Musica Camerata, 2008 — wydanie z autorskimi parafrazami).
  • Utwory Stolpego zabrzmiały na Festiwalu Polskiej Muzyki Kameralnej w Warszawie, podczas Festiwalu Muzyki Antoniego Stolpego (Filharmonia Kaliska, 2011) oraz w licznych koncertach monograficznych.
  • Na YouTube dostępne są wykonania m.in.: Uwertury a-moll (POR, dyr. Z. Rychert), Sceny dramatycznej (Anna Wróbel, Warsaw Camerata, dyr. Paweł Kos-Nowicki) oraz cyklu fortepianowego (Łabanowski).

Wybrane dzieła

Orkiestra: Symfonia a-moll; trzy Uwertury (a-, e-, d-moll); Uwertura symfoniczna nr 2Uwertura koncertowa nr 3Grande Marche "Hommage à Mendelssohn".
Solo z orkiestrą: Scena dramatyczna (Fantazja a-moll) na wiolonczelę; (zagin.) Koncert fortepianowy F-dur.
Fortepian: Sonata d-mollWariacje d-mollAllegro appassionato c-mollScherzo C-durAndante As-durWalc B-durAllegretto A-durAllegretto non troppo As-durPreludium i fuga C-dur.
Kameralistyka: Sextuor e-mollKwintet smyczkowy D-dur; kwartety smyczkowe (c-, a-moll); Trio fortepianoweWariacje G-dur na kwartet; Scène dramatique w wersji kameralnej; Polonez As-dur na fortepian i kwintet.
Wokalne: CredoO salutaris hostiaVeni CreatorAve Maria na kontralt i kwintet; Śpiew do V. Hugo; pieśni (RomansSonet).

Zygmunt Noskowski pisał po śmierci przyjaciela: „Dla siebie był bardzo wymagający (…) A jednak [utwory] staną się kiedyś ozdobą naszej muzyki.” Dziś — dzięki pracy muzykologów i wykonawców — proroctwo to się spełnia: muzyka Stolpego wraca na estrady i do katalogów wydawniczych, potwierdzając rangę jednego z największych niespełnionych talentów polskiego romantyzmu.

Koncert jest współorganizowany przez Urząd  Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Warszawską Operę Kameralną oraz Orkiestrę Polskiego Radia.

***

materiały prom./pg


Czytaj także

Z miłości do Dwójki i chęci pomocy. Słuchaczka dyrygowała radiową orkiestrą

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2025 19:00
- Miałam odłożone pieniądze na moją pasję, jaką jest chodzenie po górach. Miałam iść na trekking w Himalaje. Pomyślałam sobie jednak, że nie, że trzeba włączyć się w licytację dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. No i wygrałam - mówiła podczas prób przed sobotnim koncertem Orkiestry Polskiego Radia Teresa Warchalska, która w nagrodę stanęła za pulpitem dyrygenckim. Retransmisja dziś w radiowej Dwójce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koncert "4/10/100 + 1 = ∞": nowe utwory na jubileusz Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2025 13:58
Stulecie Polskiego Radia stało się pretekstem do powrotu do tradycji zamawiania utworów u współczesnych kompozytorów. O jubileuszowym koncercie, który odbędzie się 14 września, nowych kompozycjach oraz o misji radiowych zespołów opowiadał na antenie Dwójki dyrektor Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie Kajetan Prochyra.
rozwiń zwiń