Olga Pasiecznik – zakochana w Mozarcie, marząca o Bachu

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2014 15:54
- Zanikanie Bacha w repertuarach filharmonii spowodowało zanik dobrego gustu w naszej publiczności. Ona się zadowala papką, w kółko powtarzającą się - mówiła wybitna sopranistka w rozmowie z Marcinem Majchrowskim.
Audio
  • Olga Pasiecznik - zakochana w Mozarcie, marząca o Bachu (Filharmonia Dwójki)
Olga Pasiecznik
Olga PasiecznikFoto: Grzegorz Śledź

Częstsze śpiewanie Bacha to jedno z marzeń Olgi Pasiecznik. Niestety z różnych przyczyn jest ono ciągle dosyć odległe. - Wielu dyrygentów, których znam, twierdzi, że rozwój wokalistyki idzie w innym kierunku i głosy tracą bezpłciowość, o którą chodzi w Bachu, że jest w nich za dużo żeńskiego koloru, a ja uważam, że Bacha zaśpiewać można każdym kolorem.

Problemem jest też obawa dyrektorów filharmonii i festiwali przed wykonywaniem wielkich dzieł Bacha, wynikająca ze specyfiki jego muzyki. - Orkiestry grające na instrumentach z epoki niezbyt często mają logistyczną i finansową możliwość grania większych dzieł Bacha, a orkiestry współczesne, niestety, uciekają od niego, bo wiedzą, że przy współczesnej wiedzy nie wypada grać Bacha tak, jak to było 20 lat temu - podkreślała śpiewaczka.

Tymczasem coraz rzadsza okazja do słuchania koncertowych wykonań Bacha, zdaniem Olgi Pasiecznik, prowadzi do obniżenia się gustów publiczności, która skazana jest na słuchanie w kółko znanych i lubianych dzieł popularnych kompozytorów. - Jak po raz piętnasty w sezonie będzie się słuchało tej samej symfonii Brahmsa, Beethovena czy koncertu fortepianowego Chopina, to w którymś momencie przestaje się rozumieć, co jest w tym pięknego. Muzycy grają na pamięć w złym tego słowa znaczeniu. Tymczasem Bach stawia do pionu wszystkie nasze myśli i odczucia, uczy nas stosunku uczciwego do życia i muzyki - oceniała artystka.

Drugim ulubionym kompozytorem Olgi Pasiecznik jest Mozart, do którego śpiewaczka ma więcej szczęścia. - Napisał wiele muzyki na mój rodzaj głosu. Kocham go niezmiernie, bo za każdym razem, jak podchodzę do tej muzyki i otwieram partyturę czegokolwiek, to wprawia mnie ona w stan totalnej ekstazy. Zauważam tysiąc rzeczy, których wcześniej nie widziałam. Mozart daje wieczną karmę dla głowy, dla serca, kształtuje naszą umiejętność wyrażania emocji i odczuć, która również zanika...

Więcej obserwacji na temat ulubionych kompozytorów Olgi Pasiecznik, jej muzycznych marzeń i pedagogicznych planów - w nagraniu audycji.

bch/jp

Czytaj także

Verdi po włosku czy po francusku? Trybunał zdecydował

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2013 10:00
W kolejnej audycji z cyklu "Kto słucha, nie błądzi" jury wybrało najlepsze nagranie opery "Don Carlos" Giuseppe Verdiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Historia Chrystusa zapisana w ościach karpia

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2013 14:00
Wigilijna loteria, podwójne prezenty i zabawki z papieru. O pamiętnych rodzinnych Wigiliach opowiadali w Dwójce Barbara Caillot-Dubus, Agnieszka Duczmal, Julia Hartwig, Lech Majewski, Aleksander Naganowski i Olga Pasiecznik.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Olga Pasiecznik w "Five o'clock" - zobacz wideo!

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2014 19:00
Mimo napiętego kalendarza i występów na scenach operowych w różnych miastach Europy, artystka znalazła czas, by spotkać się z Państwem w Studiu im. Władysława Szpilmana. Przy fortepianie towarzyszyła jej siostra – Natalia Pasiecznik.
rozwiń zwiń