Płytowy Trybunał osądził wykonawców Telemanna

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2016 10:00
Dwójkowi jurorzy oceniali nagrania Suity a-moll na flet prosty, smyczki i basso continuo autorstwa Georga Philippa Telemanna.
Audio
  • Płytowy Trybunał osądził wykonawców suity Telemanna (Płytowy Trybunał Dwójki)
Portret Georga Philippa Telemanna na sztychu Georga Lichtenstegera
Portret Georga Philippa Telemanna na sztychu Georga LichtenstegeraFoto: wikimedia/domena publiczna

Jury w składzie: Hanna Turonek (flecistka Orkiestry Sinfonia Varsovia), Dorota Kozińska i Kacper Miklaszewski uznało, że najlepszej rejestracji dzieła Telemanna dokonali:

Maurice Steger – flet prosty, Akademie für Alte Musik Berlin, dyr. od skrzypiec Stephan Mai (Berlin, Teldex Studio 2005, Harmonia Mundi 2006)


W audycji słuchaliśmy także następujących nagrań:

  • Frans Brüggen – flet prosty, Concentus musicus Wien, dyr. Nikolaus Harnoncourt (marzec/kwiecień Wiedeń 1966, LP Das Alte Werk/Telefunken 1967/“Frans Brüggen Edition 2012” 12 CD Warner Classics 2012)
  • Dan Laurin – flet prosty, Arte dei Suonatori (listopad 2000, Jordanowo-Paradyż; BIS 2002)
  • Julien Martin – flet prosty, Capriccio Stravagante, dyr. Skip Sempé (Paradizo 2006)
  • Dorothee Oberlinger – flet prosty, Ensemble 1700 (2012 Neumarkt, Niemcy; DHM/Sony Music 2014)
  • Bolette Roed – flet prosty, Arte dei Suonatori (Kościół parafialny św. Jakuba Większego przy Wyższym Seminarium Duchownym Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej w Obrze, 1-4 lipca 2015; DUX 2015)

***

Georg Philipp Telemann (1681-1757), należał do najbardziej cenionych kompozytorów I połowy XVIII wieku. Za życia popularnością przewyższał swego rówieśnika - Jana Sebastiana Bacha. Ceniony w całej Europie, grywany i - co istotne - wydawany. Telemann był poliglotą, biegle znał francuski i włoski, dobrze łacinę i grekę. Ale co za tym idzie, był także "muzycznym poliglotą": katalog jego utworów jest niezwykle obszerny, obejmuje różne utwory pisane w odmiennych stylach.

Samych suit instrumentalnych Telemann napisał ponad 120, z czego do dziś zachowało się 109, w tym 46 suit z udziałem instrumentów koncertujących. Do nich zalicza się Suita a-moll – jedna z najczęściej wykonywanych kompozycji Telemanna, powstała przed rokiem 1725.

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Hanna Turonek (flecistka Orkiestry Sinfonia Varsovia), Dorota Kozińska i Kacper Miklaszewski

Data emisji: 20.02.2016

Godzina emisji: 17.00

mc/bch

Komentarze1
aby dodać komentarz
Samuel_Zborowski2016-02-21 20:59 Zgłoś
Muzyka była tak upajająca, że niestety usnąłem w zbyt wygodnej pozycji słuchając i nie usłyszałem kto ukrywał się pod numerem 2 - może ktoś miłosierny zaspokoi moją ciekawość? Czy dwójka wygrała?

Czytaj także

Szymanowski najlepszy od Ślązaków!

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2016 08:00
Najlepsze nagranie I Kwartetu smyczkowego Karola Szymanowskiego wybrali Marcin Zdunik, Kacper Miklaszewski oraz Adam Suprynowicz.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wyrokiem Trybunału Lisiecki lepszy niż Richter!

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2016 14:00
Tym razem Płytowy Trybunał Dwójki wybierał najlepsze nagranie Koncertu fortepianowego a-moll Roberta Schumanna.
rozwiń zwiń