X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Porgy and Bess" Gershwina? Najlepiej w Nowym Jorku

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2016 11:00
Sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki - Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Krzysztof Herdzin - wybrali najlepsze nagranie słynnej opery Króla Jazzu.
Audio
  • Płytowy Trybunał Dwójki ocenia nagrania opery "Porgy and Bess" George'a Gershwina (Kto słucha, nie błądzi/Dwójka)
Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Jacek Hawryluk i Krzysztof Herdzin, a także słuchacze obecni na nagraniu audycji Kto słucha, nie błądzi
Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Jacek Hawryluk i Krzysztof Herdzin, a także słuchacze obecni na nagraniu audycji "Kto słucha, nie błądzi"Foto: Grzegorz Śledź/PR2

Jest rok 1935. George Gershwin próbuje w Bostonie swoje nowe dzieło - długo wyczekiwaną operę "Porgy and Bess". Z dala od zgiełku Nowego Jorku może spokojnie pracować - 30 września pokazuje, na roboczo, w Colonial Theatre pierwszą jej wersję. Niezadowolony - zmienia, skreśla, skraca, podmienia i kilkanaście dni później 10 października daje oficjalną premierę w Alvin Theatre na Broadway’u. Partię Porgy’ego wykonywał bas-baryton Todd Duncan, który wcześniej nigdy nie śpiewał w musicalach, zaś Bess była Annie Brown, studentka Julliard School of Music. Orkiestrą dyrygował Alexander Smallens.

Przyjęcie było umiarkowane - 124 przedstawień na Broadway’u, Sukces przyszedł już po śmierci kompozytora. Opera zaczęła żyć własnym życiem w latach 40., kiedy to powróciła na Broadway; w latach 50. pojawiło się pierwsze, studyjne nagranie płytowe; w roku 1952 dzieło Gershwina objechało świat wzbudzając sensację, zwłaszcza w Europie. Warto dodać, że pierwsze tzw. pełne nagranie studyjne powstało dopiero w połowie lat 70. Zatem na pełny sukces opera "Porgy and Bess" musiała poczekać kilka dekad, bo przecież jej początki sięgają roku 1926, kiedy to George Gershwin odkrył właśnie wydaną powieść "Porgy" Edwina DeBose Heywarda, nieco później przerobioną - przez jego żonę Dorothy - na sztukę teatralną.

Decyzją jurorów najlepie brzmiało nagranie: 

Lawrence Winters (Porgy), Camilla Williams (Bess), June McMechen (Clara), Avon Long (Sporting Life), Chór i Orkiestra, dyr. Lehman Engel (kwiecień 1951, Nowy Jork; 3 LP Columbia 1951/2 CD Naxos 2004)

Płyta rywalizowała z następującymi wykonaniami:


  • William Warfield (Porgy), Leontyne Price (Bess), Helen Colbert (Clara), Cab Calloway (Sporting Life), Eva Jessey Choir, Orkiestra RIAS, dyr. Alexander Smallens (live, Titania Palast, Berlin, 21.09.1952; 2 CD Guild 2008)
  • Williard White (Porgy), Leona Mitchell (Bess), Barbara Hendricks (Clara), François Clemmons (Sporting Life), The Cleveland Chorus & Orchestra, dyr. Lorin Maazel (sierpień 1975, Cleveland, LP Decca 1976/19 CD ”Lorin Maazel – The Cleveland Years, Complete Recordings” Decca 2014)
  • Williard White (Porgy), Cynthia Haymon (Bess), Harolyn Blackwell (Clara), Damon Evans (Sporting Life), The Glyndebourne Chorus, The London Philharmonic, dyr. Simon Rattle (Londyn 1988, Studio nr 1, Abbey Road, 3 CD EMI 1989)
  • Alvy Powell (Porgy), Marquita Lister (Bess), Nicole Cabell (Clara), Robert Mack (Sporting Life), Nashville Symphony Chours & Orchestra, dyr. John Mauceri (Tennessee Performing Arts Center, Nashville, luty/marzec 2006, 3 CD Decca 2006)
  • Jonathan Lemalu (Porgy), Isabelle Kabatu (Bess), Bibiana Nwobilo (Klara), Michael Forest (Sporting Life), Arnold Schoenberga Chor, Chamber Orchestra of Europe, dyr. Nikolaus Harnoncourt (Festiwal Styriarte, czerwiec/lipiec 2009, Graz; 3 CD RCA Red Seal/Sony 2009/reedycja 2016)

Runda I

(akt I, scena 1) Introduction (Orkiestra) + Summertime and the livin’is easy (Clara/Chór)

Runda II

(akt II, scena 1) I got plenty o’nuttin (Porgy/Chór)

Runda III

(akt II, scena 1) Bess, you is my woman now (Porgy/Bess)

Finał

(akt 3, scena 2) There’s boat dat’s leavin’soon for New York (Sporting Life/Bess)

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Krzysztof Herdzin

Data emisji: 30.04.2016

Godzina emisji: 17.00

mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nagranie, które zmieniło Krzysztofa Herdzina

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2016 09:00
- Nic już dla mnie nie będzie takie, jak było. Będę dążył do tego, by powtarzać takie konfrontacje - mówił w Dwójce kompozytor o swojej współpracy ze słynną angielską orkiestrą kameralną.
rozwiń zwiń