Musica humana: Johannes Ockeghem - mistrz eksperymentu

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2007 22:45
Obchodzona w tym roku 510 rocznica śmierci Johannesa Ockeghema (1497) przyniosła kilka ciekawych nagrań. Na pewno najbardziej fascynującym (od strony poznawczej ale i artystycznej) jest album francuskiego Ensemble Musica nova.

Zawiera on nagranie zagadkowej mszy Cuiusvis toni mistrza, mszy która mogła być śpiewana w każdej z czterech głównych skal kościelnych. To wymagało od chórzystów z kapeli króla Francji (gdzie Ockeghem był kapelmistrzem) wielkiej pracy, podobnie zresztą - od zespołu Musica nova, który nagrał wszystkie cztery wersje mszy. My usłyszymy wersję dorycką. Nagranie jest wspaniałe: znakomite barwy głosów, piękne miękkie legato, polifonia bardzo dynamiczna, ekspansywna w swym rozwoju. Msza - to dzieło eksperymentalne, świadectwo poszukiwań, Ockeghem był mistrzem takich doświadczeń, obok tego miał jednak szereg całkiem konserwatywnych upodobań. W audycji usłyszymy też - eksperymentalny w swych założeniach, oparty na podkładzie symboliki cyfrowej - motet Intemerata Dei Mater, a także fragmenty mszy Fours seulement. Ta ostatnia to kolejny przykład eksperymentowania: dzieło opiera się na własnej pieśni Ockeghema (stąd tytuł), kompozytor czerpie z niej motywy, umieszczając w różnych kontekstach. Będzie to też okazja do porównania interpretacji francuskiej (Cuiusvis toni) i brytyjskiej (Clerks' Group, w Fors seulement). 

Zaprasza Ewa Obniska

Zobacz więcej na temat: Francja
Czytaj także

Nowy cykl audycji: Musica humana

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2007 12:07
Musica humana - to zgodnie z terminologią Boecjusza - harmonia mikrokosmosu, czyli duszy i ciała (w odróżnieniu od musica mundana, czyli harmonii makrokosmosu). Nasza muzyka, przez ludzi tworzona (musica instrumentalis) jest oczywiście odwzorowaniem tych dwóch poprzednich, wyższych w hierarchii, muzyk. Czemu więc "musica humana"?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2007 12:00
Wiek XIV to wielka epoka odkryć i eksperymentów, fermentu umysłowego, poszukiwań obejmujących wszystkie dziedziny sztuki ale i filozofię.Działo się tak pomimo wielkich dokonań epoki poprzedniej, która stworzyła na wszystkich polach idealne wzorce. Tymczasem wiek XIV odwraca się od tego, wiele z nich neguje, inne przetwarza na swój sposób.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: O liryce trubadurów

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2007 18:45
Liryka trubadurów - pierwsza w dziejach nowożytnych sztuka absolutnie świecka, podporządkowana jest jednej nadrzędnej idei - miłości dwornej (amor corteis).
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Dufay. Kosmos dźwiękowy uporządkowany

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2007 22:45
I połowa XV w. przyniosła - pośród innych doniosłych zmian - narodziny renesansu. Dla muzyki był to dogodny moment dla dokonania pierwszej wielkiej syntezy elementów francuskich, włoskich i nowopoznanej wówczas muzyki angielskiej. Takiej syntezy dokonał Guillaume Dufay, łączący północną wiedzę kontrapunktyczną z włoskim poczuciem zmysłowego piękna melodii i angielskim konsonansowym smakiem brzmieniowym.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Johannes Ockeghem

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2007 22:45
Johannes Ockeghem, kapelmistrz trzech kolejnych królów Francji (w tym Ludwika XI), nazywany w swoich czasach "muzykiem matematycznym", uważany był za człowieka wielkiej szalchetności, głębi i godności.
rozwiń zwiń